Start > Körkortsforum > Är det högerregel som gäller h…

Är det högerregel som gäller här?

Gäst 2021-06-09 08:01 ! Citera #
https://maps.app.goo.gl/QP19YYM3gKSJnod99

Är så osäker hur man ska veta när högerregeln gäller.. det är ju 2 vägfilter per väg, känns ju konstigt med högerregeln här..? Trodde det gällde korsningar med 1 körfält per väg..
Gäst 2021-06-09 08:03 ! Citera #
Jag som kör på st olofsgatan verkar ju vara på huvudled/”stora vägen” men inte lätt att veta..
S 2021-06-09 08:55 ! Citera #
Det tänker jag att det är, du har ju inget annat att förhålla dig till som syns på bilden åtminstone och ingen väjningsplikt finns markerad för trafikant från höger..
Gäst 2021-06-09 09:26 ! Citera #
Det borde vara huvudled där, finns inte någon huvudledsskylt som säger att den upphör innan den vägen.
Gäst 2021-06-09 10:00 ! Citera #
Gäst 2021-06-09
Det borde vara huvudled där, finns inte någon huvudledsskylt som säger att den upphör innan den vägen.
Men om det är huvudled borde inte det vara en huvudledsskylt i slutet av korsningen eller att höger och vänster har väjningsskylt?
Gäst 2021-06-09 13:30 ! Citera #
Gäst 2021-06-09
Men om det är huvudled borde inte det vara en huvudledsskylt i slutet av korsningen eller att höger och vänster har väjningsskylt?
Skylten upprepas normalt efter varje korsning, om den inte visar tydligt att det är huvudled så att säga.

Skulle säga att det är dåligt skyltat på den vägen, ganska otydligt med tanke på att huvudleden aldrig upphör på den vägen, så har svårt att se att det är högerregel just där även om det möjligtvis kanske ser ut så, men det kanske är högerregel ändå..
Björn He 2021-06-09 17:01 ! Citera #
Menar du korsningen mellan Sankt Olofsgatan och Dragarbrunnsgatan i Uppsala? Såvitt jag kan se på gatufotot så är det högerregeln i den korsningen, eller det MÅSTE ju vara högerregeln eftersom det saknas uppsatt vägmärke som talar om att någon trafikant har väjningsplikt. Om inget annat anges så har en fordonsförare enligt svensk lag väjningsplikt mot fordonstrafik som närmar sig högerifrån när flera fordons kurser korsar varandra.
Björn He 2021-06-09 18:09 ! Citera #
Gäst 2021-06-09
Jag som kör på st olofsgatan verkar ju vara på huvudled/”stora vägen” men inte lätt att veta..
Såvitt jag kan se på gatufotot så är det inte skyltat att Sankt Olofsgatan i Uppsala är huvudled och då är det ju ingen huvudled. Dock är det vanligt förekommande på många vägar att fordonsförare ofta inte brukar ge fordon från korsande vägar till höger företräde, trots att man måste det eftersom man där har väjningsplikt enligt högerregeln mot fordonstrafik från den korsande vägen till höger; de som har väjningsplikt enligt högerregeln brukar väl tydligen ofta vid såna korsningar ha den klassiska nybörjarmissuppfattningen - att vägen som de själva kör på är en ”huvudled”.

Annars är det rätt, att vid infart på huvudled så har man ALLTID väjningsplikt mot fordonstrafik som redan färdas på huvudleden, och normalt är det skyltat att trafik på väg in på huvudleden har väjningsplikt. Värt att notera här är ju då att den cirkelformade körbanan runt en rondell i en cirkulationsplats bör räknas som en ”huvudled” eftersom fordonsförare på väg in i en cirkulationsplats i regel har väjningsplikt mot fordon som redan färdas inne i cirkulationen, och normalt skyltas ju det alltid.
Gäst 2021-06-09 19:28 ! Citera #
Björn He 2021-06-09
Menar du korsningen mellan Sankt Olofsgatan och Dragarbrunnsgatan i Uppsala? Såvitt jag kan se på gatufotot så är det högerregeln i den korsningen, eller det MÅSTE ju vara högerregeln eftersom det saknas uppsatt vägmärke som talar om att någon trafikant har väjningsplikt. Om inget annat anges så har en fordonsförare enligt svensk lag väjningsplikt mot fordonstrafik som närmar sig högerifrån när flera fordons kurser korsar varandra.
När slutar huvudleden att gälla då? Finns inget sådant skylt som säger att huvudleden upphör?
Här är den närmsta huvudleden på den vägen https://goo.gl/maps/AKyPQQSf9wQYuAPE9
Björn He 2021-06-09 20:16 ! Citera #
Gäst 2021-06-09
När slutar huvudleden att gälla då? Finns inget sådant skylt som säger att huvudleden upphör?
Här är den närmsta huvudleden på den vägen https://goo.gl/maps/AKyPQQSf9wQYuAPE9
I det här fallet behövs det nog inget vägmärke som betyder ”Slut på huvudled” eller så har man ju av någon orsak glömt att sätta upp ett sånt slutmärke.

Såvitt jag kan se på kartan så är ju Sankt Olofsgatan ENBART skyltad som huvudled i nordöstlig riktning från den signalbevakade fyrvägskorsningen med Kungsgatan. Det innebär ju alltså att huvudleden i motsatt riktning upphör strax före fyrvägskorsningen, eller det anges ju inte med något slutmärke för huvudled men däremot anges det såvitt jag kan se med ett väjningspliktsmärke, som ju betyder att trafik på Sankt Olofsgatan har väjningsplikt mot trafik på Kungsgatan - i händelse att trafiksignalerna är ur funktion.

Alltså är det slut på huvudleden vid korsningen med Kungsgatan, för en huvudled upphör ju ALLTID automatiskt vid en vägkorsning där man har väjningsplikt mot korsande trafik, och där krävs det kanske inget uppsatt slutmärke för huvudled. Sen på andra sidan korsningen med Kungsgatan finns ju inget huvudledsmärke uppsatt och det innebär väl att den delen av Sankt Olofsgatan är en huvudledsfri väg och att väjningsplikt mot fordon från korsande vägar till höger gäller, om inget annat anges.

Är jag tydlig nu?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest