Start > Körkortsforum > Hur tänka / agera vid kö och h…

Hur tänka / agera vid kö och högersväng i den här situationen

M 2021-06-08 18:23 ! Citera #
Hej,

För några dagar sedan körde jag upp ur klaratunneln upp på sveavägen i Stockholm under rusningstrafik, det var helt stopp i höger körfält men vänster körfält rakt fram flöt på någorlunda. Jag skulle svänga ner på kungsgatan dvs högersväng 2-300 meter längre fram. Lyckades leta mig in i högerfil till slut trots att bil i högerfil inte ville släppa in mig först, men det var först efter första rödljusen och jag behövde stå i bussfilen i 15 sekunder innan kön rörde på sig, dock kollade jag så att jag inte hindrade någon buss / utryckningsfordon. Svårt att ”tigga” plats in i högerfilen då bussfilen ligger emellan.

Borde jag gjort annorlunda? Gett upp och kört rakt fram? Upplever att jag inte kunde bytt körfält tidigare, första möjliga plats är ju när man är uppe ur klaratunneln. Körde privat och min handledare tyckte att det inte var fel gjort av mig, men han är ju 75+...

Här är platsen: https://www.google.se/maps/@59.3342641,18.0646338,3a,89.2y,8.1h,80.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgC00GjiLEOUFZ7aBIY5n8A!2e0!7i16384!8i8192
Björn He 2021-06-08 22:49 ! Citera #
Här ser det ju ut som om man måste helt eller delvis korsa det körfält som är markerat med texten ”BUSS” för att komma till körfältet längst till höger, som är avsett för högersvängande trafik. Jag kan inte se att du gjort något fel här. Om det är trångt p.g.a. köbildning så måste man ju låta det ta den tid det tar att byta körfält för att komma till körfältet för högersväng.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo