Ibb.co/Gt24zYL
Hej får jag svänga höger här om jag ligger i högerfältet?
Dom enda som kan fortsätta rakt fram här är bussar, det blir en busshållplats på andra sidan korsningen.
Trafikljusen är runda dvs inga pilar.
Det som inte framgår i bilden så bra är att det är en pil som pekar höger målad på vägen, alltså får du bara svänga om du ligger i denna fil.
I många gatukorsningar brukar kollektivkörfältet upphöra strax före korsningen, där det ändras till ett körfält för svängande trafik, och sedan efter korsningen börja om igen. När ett kollektivkörfält fortsätter på detta vis efter en vägkorsning så är det tillåtet (för fordon som färdas i kollektivkörfält) - trots körfältsvägvisare som anger sväng som påbjuden körriktning - att fortsätta rakt fram från det körfält som enligt körfältsvägvisare är avsett för svängande trafik (eftersom det körfältet är ett kollektivkörfält som upphört tillfälligt före korsningen men börjar om igen efter korsningen).
Vad gäller korsningen så är det såvitt jag kan se korsningen på länsväg 260 där man skall svänga åt höger, sett i riktning mot Älta, för att komma till Tyresö C. I den korsningen är det såvitt jag vet EJ tillåtet att svänga åt höger vid rött ljus, eftersom det där saknas separat trafiksignal för svängande trafik. Att svänga åt höger vid rött ljus är i regel ENDAST tillåtet om det finns en särskild trafiksignal som gäller svängande trafik och som visar grön pil medan huvudsignalen visar rött ljus, men sådan separat trafiksignal finns inte i alla korsningar.
Sen vill jag förstås tillägga att det är ju förstås tillåtet enligt lag ENDAST för bussar i linjetrafik att färdas i ett kollektivkörfält, och även för cyklister och klass II-mopedister om kollektivkörfältet är på höger sida i färdriktningen (och ingen tilläggstavla talar om att cykel och moped ej är tillåtna). Sen är det i regel EJ tillåtet för taxi att färdas i kollektivkörfält, såvida det inte finns någon tilläggstavla som upplyser om att det påbjudna körfältet för fordon i linjetrafik även gäller för taxi.