Start > Körkortsforum > Placering inför sväng

Placering inför sväng

Salking 2010-06-16 19:13 ! Citera #
Hej, undrar i vilken ordning man skall blinka, placera sig och kolla i speglarna inför sväng?
Gäst 2010-06-17 20:21 ! Citera #
Hej

Om du ska flytta på bilen i sidled, så skulle jag rekomendera att du först kollar bakspegeln, sidspegeln, ”döda vinkeln” och sen flyttar på bilenl.
Gäst 2010-06-18 19:12 ! Citera #
Jag håller med, backspegel - sidospeglar - döda vinkeln - sedan flytta bilen. Jag skulle också säga att man först ska sätta på blinkersen precis innan man ska flytta på bilen, alltså efter att man har kollat alla speglar/vinklar, annars kan de bakom blir förvirrade av att bilen blinkar men ingen svänger. Det är i alla fall så jag gör, men kolla annars i teoriboken eller fråga din handledare!
allleeex 2010-07-10 12:01 ! Citera #
Hej, Innan du ska svänga/göra filbyte ska du göra följande vid:
Högersväng/höger filbyte
Kolla backspegel
Kolla höger sidospegel
Kolla ”döda vinkeln” åt höger
Precis innan du ska byta fil så blinkar du, blinkar du för tidigt så blir det lätt att folk blir förvirrade och tror att du ska svänga men istället ligger kvar.
När du ska svänga så blinkar du tidigare så folk hinner uppfatta att du ska svänga.

Vänstersväng/vänster filbyte
Kolla backspegel
Kolla Vänster sidospegel
Kolla ”döda vinkeln” åt vänster
Sen likadant med blinkningen. Filbyte blinka när du byter, inte innan. Svänga blinka tidigt.

Hoppas det går bra med resten.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest