Start > Körkortsforum > Högerregeln eller vad gäller?

Högerregeln eller vad gäller?

Fredrik 2021-06-06 20:25 ! Citera #
Hej!
Kan ni förklara för mig vad som gäller i denna korsningen. Stensholmsvägen är ”den stora” vägen där bland annat bussarna kör. Vägen till höger kommer från ett villaområde. Ingen av vägarna är markerade som huvudled. Är det högerregeln eller vad gäller? Tänker på att det är en gång och cykelväg som går parallellt med Stensholmsvägen, spelar det någon roll?

https://goo.gl/maps/rsvCF759gZH26ccc7
Gäst 2021-06-06 21:27 ! Citera #
Gatunamn=högerregeln.

Från vänster dock skulle jag säga att utfartsregeln gäller (parkeringsplats utfart =dom måste lämna företräde)
El capo 2021-06-06 23:02 ! Citera #
Känns som hela den gatan är högerregeln , om det finns inte skylt av huvudled då är huvudled
El capo 2021-06-06 23:06 ! Citera #
Läs här förklarar bra
www.xn--vningskrning-3ibh.com/lektion/vajningsregler/
Björn He 2021-06-07 00:23 ! Citera #
Det bör vara högerregeln i korsningen som visas på fotot. Den korsande vägen till höger sett i bild på fotot är såvitt jag ser inte upphöjd till samma nivå som gång- och cykelbanan och då räknas det inte som en korsande gång- eller cykelbana utan snarare som ett ”omarkerat övergångsställe” eller en ”omarkerad cykelpassage”, vilket innebär att gående, cyklister och mopedister har väjningsplikt och alltså får korsa körbanan ENDAST om inte det finns risk för fara eller hinder för övrig fordonstrafik.

Vad gäller den andra korsande vägen så liknar det en in- och utfart till och från ett parkeringsområde. I det fallet är det såvitt jag vet utfartsregeln som gäller, som innebär att trafik på väg ut från parkeringsgatan har väjningsplikt vid utfart på körbanan, mot trafik som redan färdas på körbanan. Om det hade varit en korsande gång- eller cykelbana, som dock inte är fallet nu, så hade väjningsplikt enligt utfartsregeln gällt för fordon på väg ut från den korsande vägen på gång- och cykelbanans sida, men nu är det tvärtom en ”omarkerad gång- och cykelövergång”, varför det är högerregeln.
Björn He 2021-06-07 00:38 ! Citera #
El capo 2021-06-06
Känns som hela den gatan är högerregeln , om det finns inte skylt av huvudled då är huvudled
Såvitt jag uppmärksammar så är det inte skyltat att den avbildade gatan är huvudled. Om det saknas uppsatt vägmärke som talar om vem som har väjningsplikt så gäller ALLTID den generella väjningspliktsregeln, att när flera fordons kurser skär varann så har en fordonsförare väjningsplikt mot fordonstrafik som närmar sig högerifrån. Men trots att den som har väjningsplikt enligt högerregeln måste ge fordon som kommer högerifrån företräde så är det relativt många fordonsförare som EJ brukar göra det i många gatukorsningar; vid många gatukorsningar, där man har väjningsplikt mot fordonstrafik från den korsande vägen till höger, så brukar tydligen relativt många fordonsförare tillämpa den klassiska nybörjarmissuppfattningen, att vägen man själv kör på är en ”huvudled”.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 21:48
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo