Start > Körkortsforum > Vilken regel tycker ni är svår…

Vilken regel tycker ni är svårast stt applicera?

Gäst 2021-06-06 13:49 ! Citera #
Hade själv mycket problem med rondeller men sen började det flyta på. Har fortfarande svårt med backning trots att jag övat en hel del.

Vad hade/har ni svårt för som lett till kuggning eller problem i trafiken?
Hjulia 2021-06-06 18:43 ! Citera #
Filbyte i tät trafik, i stad. Filbyte motorväg, tät trafik. Jobbar på att få till att titta rätt automatiserat. I rondeller går det ofta inte så fort.
Björn He 2021-06-07 00:52 ! Citera #
När jag blev kuggad på andra försöket så hävdade den där inspektören bl.a. att när vi var inne i ett villaområde för att backa runt gathörn, och då passerade några korsningar där det var högerregeln, så ”tittade inte” jag i korsningarna. Jag vill minnas att jag höll uppsikt över eventuell korsande trafik, men inspektören tyckte kanske inte att jag visade mig titta ordentligt eftersom inte jag vred på huvudet, men jag tyckte ändå inte det var så lätt att se om det kom något fordon från den korsande gatan till höger, för vid många sådana korsningar brukar det oftast vara buskar eller annars skymd sikt som inte gör det så lätt att se om något fordon kommer från den korsande vägen till höger.

Sen har jag själv fått lära mig att högerregeln betyder att man måste ge fordon högerifrån företräde men EJ att en som kommer högerifrån har absolut förkörsrätt, eftersom inte högerregeln fritager någon förare från skyldigheten att iaktta särskild omsorg och aktsamhet. Såvitt jag vet så får man väl lära sig på trafikskolan att man skall titta åt vänster, trots att fordon vänsterifrån måste väja för att ge en som kommer högerifrån företräde; nån snubbe skrev på nåt forum att det är ett ”jättegrovt nybörjarfel” att inte titta åt vänster i korsningar där det är högerregeln, och om man kör ut på en gatukorsning utan att titta åt vänster på uppkörningen så blir man kuggad. Men å andra sidan så har jag fått lära mig att det i regel alltid är föraren med väjningsplikt som är ensam vållande till eventuell kollision med fordon som inte fått företräde trots att det haft företrädesrätt; när det är högerregeln i en korsning så kan man såvitt jag vet i princip bara åka direkt ut högerifrån, och kolliderar man med ett fordon som närmar sig vänsterifrån så är det fordonet vållande eftersom inte fordonsföraren stannat i tid för att ge fordon högerifrån företräde och fri väg trots att den som har väjningsplikt enligt högerregeln måste göra så enligt lag.
gästen 2021-06-10 19:48 ! Citera #
Jag tyckte det var svårast med högerregeln. Regeln i sig är enkel och logisk, men när man hamnar i olika situationer kan den vara svår att applicera snabbt så planeringen blir bra (sänka eller öka hastigheten i korsning tex). Speciellt när man tänker på många andra saker i uppkörningen med hastighetsbegräsning, växling etc.

Ett tips hjälpte som jag fick från en körlärare. Han sa typ ”så fort du svänger in på en ny väg, kolla direkt på skyltarna för vad som gäller här. Hastighet? Huvudled?”. Det funkar inte att bara fokusera på en bra sväng, köra in på en ny väg och sen en sekund senare ”oj vad gällde här”.
Björn He 2021-06-10 20:04 ! Citera #
gästen 2021-06-10
Jag tyckte det var svårast med högerregeln. Regeln i sig är enkel och logisk, men när man hamnar i olika situationer kan den vara svår att applicera snabbt så planeringen blir bra (sänka eller öka hastigheten i korsning tex). Speciellt när man tänker på många andra saker i uppkörningen med hastighetsbegräsning, växling etc.

Ett tips hjälpte som jag fick från en körlärare. Han sa typ ”så fort du svänger in på en ny väg, kolla direkt på skyltarna för vad som gäller här. Hastighet? Huvudled?”. Det funkar inte att bara fokusera på en bra sväng, köra in på en ny väg och sen en sekund senare ”oj vad gällde här”.
Att missa högerregeln är tydligen ett relativt vanligt trafikmisstag, åtminstone i Sverige. Jag vet inte om missad högerregel beror på ovana att tillämpa högerregeln eller om det bara beror på naturliga missuppfattningar. Liksom, på många gator där man har väjningsplikt mot fordonstrafik från de korsande vägarna till höger är det vanligt förekommande med fordonsförare som inte brukar väja för att ge fordon högerifrån företräde, trots att de som har väjningsplikt enligt högerregeln måste göra det enligt lag, och den vanligaste orsaken till det är väl det att många fordonsförare har den klassiska nybörjarmissuppfattningen, att vägen de själva kör på är en ”huvudled”.
Kuggad 2021-06-14 15:03 ! Citera #
Hjulia 2021-06-06
Filbyte i tät trafik, i stad. Filbyte motorväg, tät trafik. Jobbar på att få till att titta rätt automatiserat. I rondeller går det ofta inte så fort.
Filbyte tät trafik motorväg, absolut. Kör inte upp en måndag eftermiddag ens innan tre kan jag säga, i Farsta Stockholm, om man vill undvika situationer med blåbussar, tät trafik i rätta färdvägen som man vill komma in på.

Hade varit 100-gånger lättare i någon håla, absolut.

Eller, vilken annan dag som helst när ej är tät trafik på stan.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov