Start > Körkortsforum > Omkörning på höger sida

Omkörning på höger sida

Gäst 2021-06-05 15:31 ! Citera #
Tjena! Jag vet ju att man inte får köra om någon på höger sida om hastigheten överskrider 70kmh. Men om vi säger att det finns någon i vänster körfält på ex. en motorväg och kör riktigt långsamt, får jag fortfarande inte passera denne på höger sida då?? Tycker det låter så orimligt isåfall att jag måste sakta in för att den i vänster körfält kör långsamt?
Kalle 2021-06-05 16:11 ! Citera #
Ja, du måste ligga straxt bakom den bilen tyvärr, min körlärare satt och svor över just det häromdagen. VI åkte bara i samma hastighet som den bilen, lite bakom, tills vi slapp den för att vi skulle lämna motorvägen.
Björn He 2021-06-07 00:32 ! Citera #
Tyvärr är det i regel otillåtet köra om något annat fordon på sidan närmast vägkanten, utom i vissa undantag, och man måste följa regler. När jag var 19 år gammal och körde på E4/E20 strax söder om Västberga, där det är fyra körfält för trafik söderut och högsta tillåtna hastigheten 80 km/tim, då körde jag om en bil som körde ”enbart” 70 km/tim i det näst högra körfältet till höger - men jag började känna mig ångerfull över det när jag fick höra en före detta universitetskamrat berätta att han blev kuggad på första försöket med anledning av enbart ett enda (relativt lindrigt) fel:

Universitetskamraten gjorde tydligen ett misstag på sin uppkörning i Farsta, när han körde på den trefältiga dåvarande 110-sträckan (numera 100-sträckan) på Nynäsvägen, där det tydligen är vanligt förekommande med fordonsförare som kör i mittersta körfältet och inte i höger körfält utan att både köra om långsammare fordon eller ens köra cirka 110 (eller numera 100) km/tim. När han just körde upp på motorvägen och närmade sig en framförvarande bilist som ”sniglade” i relativt lägre hastighet än 110 i mittersta körfältet, då körde han om den där bilisten på sidan närmast vägkanten - och fick med anledning av ”bara” det där misstaget inspektörens besked om att körprovet INTE kan bli godkänt eftersom inte han följt regler trots att han ”är skyldig” att följa regler; det är ju i regel INTE tillåtet att köra om på sidan närmast vägkanten, och om han mot förmodan ville köra om den där ”mittfältssnigeln” så skulle han sänka sin hastighet, göra ett dubbelt körfältsbyte och köra om i vänstra körfältet istället för att köra om på sidan närmast vägkanten eftersom inte det är tillåtet (eller det hade ju varit okej om högsta tillåtna hastigheten varit högst 70 km/tim men nu var den ju HÖGRE ÄN 70).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo