Övergångsställe innan rondell
Hej! Där jag bor finns många cirkulationsplatser med ett övergångsställe direkt innan, alltså det finns inget utrymme efter det utan då är man i rondellen. Vart ska jag egentligen stå för att hinna med en lucka? Man vill ju komma iväg snabbt för att hinna med luckorna men man ska ju inte blockera ett övergångsställe. Vart ska jag stå?
Ex:
https://goo.gl/maps/M4UDoLJ2TcyRqhi37
Anpassa farten i god tid innan cirkulationen dvs, vara färdigväxlad (troligen 2:an eller 3:ans växel beroende på bensin- eller dieselbil) hunnit titta långt framför dig i tid och lättare att ta lucka med fart. Kan man inte anpassa t ex trafik i rondell eller gångare - stanna före väjningsmarkeringen i vägen.
Om gångare precis ska gå över längst åt vänster och du hinner in i cirkulationen så är det ok att köra. Skulle personen stå på refugen och signalera att gå över, har du väjningsplikt.
Min körlärare sa att växel beror på om det finns övergångsställen i CPL eller inte (generell tumregel). Finns det, så tvåan, finns det inte så är det förmodligen en större CPL då är trean lämplig. Om någon befinner sig nära (på höger sida av vägen) så har du alltid väjningsplikt, en oskyddad trafikant ska inte behöva vara osäker pga vad ditt trafikbeteeende signalerar. Du ska oavsett alltid sakta in, men ser du en oskyddad trafikant ska du stanna innanför trianglarna på marken.
Jag skulle inte kalla det här för övergångsställe, utan det verkar snarare vara en så kallad gångpassage, d.v.s. en övergång som ej är markerad som ett övergångsställe. Såvitt jag fått veta så har gående väjningsplikt vid en gångpassage, eftersom en gångpassage är en annan plats än ett övergångsställe, och där det saknas övergångsställe får gående enligt lag korsa körbanan ENDAST om ingen risk för fara eller hinder finns för fordonstrafik.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget