Start > Körkortsforum > Kan någon ge exempel på vad ja…

Kan någon ge exempel på vad jag gjorde fel?

Jl 2021-06-04 15:28 ! Citera #
Glömde bort det mesta som trafikinspektören sa.
På mitt prov står det:
”Samspela med andra trafikanter”
Kan inte minnas vart jag inte gjorde det, finns det något vanligt exempel? Vi körde aldrig på en korsning emd högerregel eller så så det blev inte mycket att ”samspela”

”Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder”

Jag minns att jag hade väjningsplikt och behövde krypa fram lite för att se korsningen vilket ledde till att jag blockerade övergångsstället, men hur ska man annars se?

”Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler”

Vi kom in på en motorväg där jag körde 100km/h, bilen framför mig var kanske bara 60 meter från mig. Borde jag ha saktat ner för att skapa en större lucka? Dem är ju alltid petiga med att man ska hålla rätt fart på motorväg så jag valde att hålla samma tempo..

Jag hadde dessutom en bil ca 100m bakom mig, saktar jag ner så stör jag väl bara honom..?

”Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer”

När jag skulle ut till höger från en parkering så var jag inte helt till höger så det blev lite svårt för kommande bil att köra in till parkeringen, är det där jag fick noteringen möjligtvist?
Gäst 2021-06-04 20:44 ! Citera #
Vad står det i den röda rutan?
Förutse och bedömma?
För det låter nästan så med ditt resonemang.
Du måste köra mer med någon som kan lära dig hur du ska göra
Ullis 2021-06-04 23:21 ! Citera #
Jättesvårt att utläsa vad du gjorde för fel. Dom där formuleringarna är så vaga.

Sen är det som inspektörerna säger, en helhetsbedömning. Jag gjorde min uppkörning i förmiddags, och blev godkänd. Dock slog min inspektör mig på fingrarna efteråt för att jag höll för hög hastighet vid en skymd cykelöverfart. I övrigt körde jag säkert och bra antar jag, för annars tror jag det momentet hade kunnat vara något jag kuggats för. Kanske har du upplevts osäker eller så? Då väger tabbar nog lite mer. Skulle jag tro.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 22:41
1
I dag 22:06
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest