Start > Körkortsforum > Hur gör man när 2 vägar blir t…

Hur gör man när 2 vägar blir till 1 efter korsning?

Gäst 2021-06-04 08:59 ! Citera #
Imgur.com/2ievl66

Höger körfält är för bussar, vänster för bilar. Hur blir det om jag vill åka rakt och har en buss till höger om mig som också ska rakt?
Simsalabim 2021-06-04 12:04 ! Citera #
Jag skulle tro att ömsesidig hänsyn gäller, så som vid påfarter t ex. Men jag är inte 100%
Simsalabim 2021-06-04 12:09 ! Citera #
När jag tittar närmre på bilden du bifogat, så ser det dock ut som att det är bussen som ska in på bilarnas körfält (pga vägarbete, svårt att se).

Det gör att det känns naturligt för mig att bussen följer trafikflödet i vår fil. Om det är många bilar bakom en, kanske man också kan välja att släppa fram bussen så den inte blir försenad? Knepig fråga!
Björn He 2021-06-04 15:14 ! Citera #
Vadå ”tvä vägar blir till en väg”? Du bör väl mena att två körfält blir till ett körfält? I en sån här trafiksituation bör ömsesidigt hänsynstagande enligt så kallade blixtlåsprincipen tillämpas, eftersom det högra körfältet här upphör p.g.a. ett hinder som tvingar trafik i höger körfält att övergå till vänster körfält och då är precis som när inkommande fordon på en motorväg byter körfält för att kunna lämna det så kallade accelerationsfältet.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo