Start > Körkortsforum > Bilfördomar

Bilfördomar

Morris 2010-06-16 12:00 ! Citera #
Jag har läst här i forumen att den första bil man köper bör vara en bil man är trygg i, och det går säkert någorlunda att avgöra när man väl kört.
Jag har aldrig kört en bil, och jag har en massa lustiga fördomar kring vissa bilmärken. Bland annat är jag helt övertygad om att det är svårt att köra Volvo (de är väldigt fyrkantiga och verkar väga mycket), jag har också inbillat mig att stora runda bilar typ suv från Skoda är lätta att köra.

Troligtvis en skev uppfattning, någon annan som tänkt såhär innan ni någonsin kört? :lol:
Kommer själv att övningsköra med en gammal Opel Astra från 92, men jag inbillar mig även att nyare bilar är lättare att köra. Också falskt?
Johan_08 2010-06-17 02:33 ! Citera #
Det beror självklart på sin körstil och hur man gillar att bilen ska koppla när du gör något.
Om nyare bilar är lättare att köra? Nja, säkrare är dom iaf.

Övningskör själv med en Peugeot 407 och en GT Shelby 500 - Vad jag tycker så är Peugeoten lite mer nybörjarvänlig, Mustangen svarar ju mer på gasen och liknande.
Ungefär som att gå över från en 80cc cross till en 250cc.
Gäst 2010-06-23 18:09 ! Citera #
Eftersom vägverket inte använder helt uråldrade bilar så kommer du ju med största säkerhet köra upp med en hyffsat ny bil. Det kan ju vara värt att tänka på om man bara hade tänkt övningsköra med en 15+ år gammal bil. Visst kanske den fungerar minst lika bra, men kommer nog kännas ganska ovant vid uppkörning om du aldrig kört en ”ny” bil.
CarroN 2010-06-29 16:35 ! Citera #
Jag har lärt mig att kör i min gamla Volvo 940 från 91.
Men eftersom de har nyare bilar på Trafikskolan så bestämde jag mig för att lära mig köra lättare och nyare bilar också, så det senaste har jag bara kört min mammas Renault Mégane från 01 med väldigt mycket mindre vikt. Det är jättestor skillnad att köra Volvon mot mammas bil när man är ovan.
Jag upplever ju det som att Volvon klarar mer och inte får motorstopp lika lätt som mammas lilla lätta bil, medans i Reanulten får man vara lite ”försiktigare” när man skall starta exempelvis i backe eller så.
MrFahrenheit 2010-08-14 15:38 ! Citera #
Själv har jag endel fördomar mot Saab, hehe. Min far har berättat att hans första bil, som var en saab, vägrade starta i regn, solsken, snö, uppförsbackar m.m. :lol:
Gäst 2010-08-21 18:06 ! Citera #
Bilen är ju så mycket mer än bara ett transportmedel. Den kan vara en statusmarkör och ofta marknadsförs bilar genom att slå an känslor. Alltså existerar fördomar. Några synpunkter på ”förstabilen”: Inse att bilägande och körning är fruktansvärt dyrt. Sök efter ca åtta år gamla standardbilar som sålts i stora mängder. Gärna motorsvagare varianter, få ägare, välservade och besiktigade. Ta gärna med någon kunnig kompis när du tittar och provkör. Slå till om priset är rimligt, säkerställ att ägarhandlingar och kvitton upprättas på korrekt sätt.
Med andra ord - bortse från status/prestige utan håll ett rationellt perspektiv. Därmed reduceras fördummande fördomar !
Mada 2010-09-12 19:20 ! Citera #
Äldre bilar upplevs ofta svårare att köra än nyare bilar då kopplingen ofta är sliten och att gasen har dålig respons. Men som sagt man vänjer ganska fort när man kör en speciell bil skulle ja tro. Jag har skilda föräldrar så övningskör med båda två, då en har en Kia Sportage, en suv av nyare modell och morsan har en äldre mazda. Bilarna är väldigt mycket motsatsen till varandra men jag har lärt mig hantera båda och känner mej lika bekväm i båda två det handlar bara om att vänja sig i dom :)
Blober 2010-10-20 18:23 ! Citera #
Det är lättare att köra bilar med styrservo, men nya bilar behöver inte ha en styrservo men de flesta har det vilket inte alla gamla bilar har och känns därför trögare att köra. Själv tycker jag det är mycket lättare överlag att köra små bilar än stor för det känns som jag har mindre att styra och då lättare. :) Men man lär sig alltid småknep med alla bilar man kört efter ett tag :)
vivaloca88 2010-10-23 12:47 ! Citera #
Blober
Det är lättare att köra bilar med styrservo, men nya bilar behöver inte ha en styrservo men de flesta har det vilket inte alla gamla bilar har och känns därför trögare att köra. Själv tycker jag det är mycket lättare överlag att köra små bilar än stor för det känns som jag har mindre att styra och då lättare. :) Men man lär sig alltid småknep med alla bilar man kört efter ett tag :)



Jag håller med där! Själv äger jag en äldre bmw medan min pappa äger en nyare, bägge är ur ”3-serien” men det skiljer ca 10 år medan våra modeller vilket i sin tur har medfört att jag anser att pappas är mycket enklare att köra men även säkrare, då pappa har antispinn och jag inte har det. Man märker skillnaden då jag kör på löv eller grus för att då spinner det till ordentligt med min stackare :o

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor