Start > Körkortsforum > Olika frågor

Olika frågor

Gäst 2021-06-02 22:16 ! Citera #
När man kommer till en T korsning med trafikljus stämmer det att när man får grönt så har dem andra rött? Gäller det från alla riktningar? Får man grönt borde väl ändå mötande trafik också få grönt?

När man backar runt hörn som är vanligt vid uppkörning hur ska man agera när man redan påbörjat backningen och har en bil bakom sig som börjat närma sig? Min trafiklärare sa att man bara ska stå still, men stör man inte trafiken då? Föraren måste ju då köra på fel körfält, är det inte bättre att avbryta backningen och åka tillbaka vart man började?

Är fortfarande lite osäker angående bussar. När en buss stannat under 50km/h för att släppa av folk kan man fortfarande köra så länge han inte blinkar ut till vänster? Om bussen inte har en ”ficka” att stanna på utan stannar mitt på vägen ska man köra över vänsterfilt eller bara vänta istället?

Om man kommer till en fyrvägskorsning med högerregel och vill köra ut till vänster ska man alltid ta sig fram i mitten av korsningen för att vänta där? Ifall man har mötande trafik? Gör inte det bara så att man blockerar för andra? Tänker på korsningar som inte är så stora.

Min lärare sa att det kan vara bra att hålla kvar i ettan med koppling och broms vid rött så att man fort kan köra ut sen vid grönt. Jag tar alltid på friläge och släpper koppling så motorn stängs men han tyckte det är onödigt när det bara är ca 30 sek. Det borde inte påverka uppkörningen hur man gör alltså?

Jag tenderar att gå ner till 1an när jag kommer till skymda korsningar, är det bättre att försöka hålla kvar i tvåan för miljöns skull? När jag försöker ha i tvåan slutar det alltid med att jag kör ut för fort och hinner inte ta min tid för att se mig omkring.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
94
I dag 05:55
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov