Start > Körkortsforum > Kör inte personen ifråga väldi…

Kör inte personen ifråga väldigt dåligt?

Icic 2021-06-01 18:21 ! Citera #
https://youtu.be/V8NIj4BNs1k

Skulle inte bli förvånad ifall han godkände henne med tanke på att dem verkar känna varandra.

3:35 hon krypkör i en gångbana? Man behöver väl ändå inte köra så långsamt? Kommer ju ta 30 minuter att köra 50 meter.

4:50 innebär inte det att gångbanan upphör? Då är det väl 30 som är standard på en sådan väg? Dock att man är beredd att sakta in

6:44 är inte det där gott om tid för att stanna? Hade man haft bilar bakom sig är det bättre då att köra mot rött? Det var ju en låg hastighet dock

7:15 Hur fungerar det i sådanna situationer när det inte finns några hastighetsskyltar? Vad ska man göra? Hon kör väl garanterat för långsamt? Jag hade chansat på 50km/h med tanke på att det är en stor väg med god sikt.. men vill gärna veta hur man ska köra när det inte finns hastighetsskyltar..

9:35, en skarp kurva men fortfarande är det inte väl långsamt? Jag hade personligen kört 30~ MEN vid slutet av kurvan så kommer det ju en korsning, jag är orolig att jag i denna situation hade behövt tvärnita eller råkat köra ut i korsningen. Borde det inte ha funnits varningsskyltar? Känns som en farlig väg.

10:20 återigen, hon kör ut från korsningen men det finns inga indikationer om hur fort hon ska köra. Här hade jag kuggat. Hade ”chansat” på 40-50km/h.. vad är lösningen för att aldrig behöva oroa sig för hastighetsskyltar? Snälla dela med er.
Icic 2021-06-01 18:22 ! Citera #
Glömde fråga - ifall ni orkar se videon, hade ni godkänt henne? (Ni som har körkort) om inte, vad hade varit orsaken till kuggning? Tack
Gäst 2021-06-01 18:50 ! Citera #
Gångfartsområde som på skylten, är det 5-7km/h. När den upphör har man väjningsplikt mot allt, har jag för mig.

Man får inte köra mot rött. Man ska se sig för bakom och bromsa innan man bromsar för att stanna för att signalera bakomvarande trafik om det var någon sådan. Helst planera sin körning så att man undviker att stanna. Bakomvarande blir glada om trafiken flyter på. Kör man ”långsammare”-defensivt har man mer tid till att anpassa fart till korsning, cirkulation osv.

Det gäller att ha koll på hastighetsförbud på skyltarna. Man får ju inte köra snabbare än vad skylten visar. Sen är det flera faktorer vilken fart man sedan väljer. I det här fallet, sikt, kurvor, gående och cyklar, regn, vattenpölar osv. Svårt att veta hur snabbt hon körde på 50-väg och 70-väg.
LT 2021-06-01 19:12 ! Citera #
1) Det är ett gångfartsområde. Där måste man hålla gångfart och gångtrafikanter har företräde.
2) Hon kanske kör i 30? Svårt att bedöma utifrån videon.
3) Gränsfall skulle jag säga. Hon kanske upptäckte att det slog om till gult någon sekund efter, och då var det försent att stanna utan att behöva tvärnita. Om man kör över sent när det redan varit orange länge, gäller det att köra över så fort som möjligt innan det blir rött.
4) Finns det inga hastighetsskyltar på vägen man kör in på, måste man utgå ifrån att det är samma hastighet där. Annars får man utgå i från grundhastigheten 50 km/h i tätorter, och 70 km/h på landsbygden. Man kan ju också följa den hastigheten som andra trafikanter håller. Med tiden lär man sig att känna igen vägar med olika hastighetsbegränsning på deras utformning.
5) Man måste alltid köra så pass långsamt, att man hinner reagera på eventuella korsningar, trafikfaror och annat,
som kan dyka upp längre fram. Det gäller i synnerhet i samband med svängar med dold sikt. På de allra flesta landsvägar får man en förvarning några hundra meter innan, om att en väjnings- eller stopplikt kommer längre fram. Så det scenariot du utmålar har mycket låg sannolikhet att inträffa. Undantag är dock små skogsvägar och enskilda vägar som korsar 70-vägar som ej är huvudled. Kör man på en sådan enskild väg som korsar en väg som inte är huvudled måste man ta det väldigt försiktigt. Det kanske knappt går att köra i 50 på den enskilda vägen du kör på, och rätt vad det är kan den korsa en asfalterad 70-väg, och om den inte är huvudled kommer ingen förvarning eftersom du inte med säkerhet har väjningsplikt mot trafiken på 70-vägen, det beror ju på varifrån den kommer.
Gäst 2021-06-01 19:42 ! Citera #
https://youtu.be/V8NIj4BNs1k?t=608
Heldragen linje??stopplikt?
Confused.
Gäst 2021-06-01 20:19 ! Citera #
Gäst 2021-06-01
Confused.
Vad menar du? Man ser inte skyltarna till höger men det var nog en stopskylt, varför är det konstigt för?
Gäst 2021-06-01 20:59 ! Citera #
Gäst 2021-06-01
Confused.
Rangordning:
Polisman
Trafikljus
Vägmärken
Regler

I detta fall om inte trafikljuset fungerar så är det vanliga regler som gäller, dvs. Högerregeln.
Em 2021-06-01 22:57 ! Citera #
Står på arabiska att det är lektion 1.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest