Start > Körkortsforum > Något spel där man kan lära si…

Något spel där man kan lära sig väjningsplikt osv?

Gäst 2021-06-01 14:32 ! Citera #
När jag väl kommer till en korsning så har jag ofta svårt att avgöra vem som får köra för någon anledning. Vore nice med ett ”spel” eller video där man kommer fram till flera olika korsningar och så ska man fort välja rätt alternativ, vilka man ska väja för osv.

Inte alltid man kan gå ut och köra
Björn He 2021-06-01 15:02 ! Citera #
Jag började lära mig vissa väjningspliktsregler redan när jag var i låg- eller mellanstadieåldern. Oftast brukade jag besöka olika webbsidor med information om vägmärken, och där läsa att högerregeln gäller i vägkorsningar, om inget annat anges. Sen hade Vägverket en animation över vissa viktiga trafikregler, däribland hur man skall köra i en cirkulationsplats, och där sades bl.a. att vid infart på cirkulationsplats har man väjningsplikt mot fordonstrafik som redan färdas i cirkulationen, men det bör man ju veta automatiskt eftersom det normalt anges med vägmärken.

Högerregeln bör vara enkel att kunna, det är ju bara att tänka att ”När det saknas anvisning om vem som har väjningsplikt, då skall jag lämna företräde för fordon som närmar sig högerifrån”, men tyvärr är det många som har svårt för att tänka så, och med tanke på det tycker jag det är konstigt tänkt med korsningar utan väjningspliktsskyltar, eftersom man där bestämt att väjningsplikt mot fordon från höger skall gälla trots att inte så många brukar ge fordon från höger företräde; den vanligaste orsaken till att så många har lätt för att missa högerregeln verkar ju vara den klassiska missuppfattningen, att när trafikanter har väjningsplikt mot fordon från en korsande väg till höger så har trafikanterna relativt ofta uppfattningen att vägen som en själv kör på är en ”huvudled” (och därför behöver inte en själv ge fordon från höger företräde).
Gäst 2021-06-01 15:41 ! Citera #
Björn He 2021-06-01
Jag började lära mig vissa väjningspliktsregler redan när jag var i låg- eller mellanstadieåldern. Oftast brukade jag besöka olika webbsidor med information om vägmärken, och där läsa att högerregeln gäller i vägkorsningar, om inget annat anges. Sen hade Vägverket en animation över vissa viktiga trafikregler, däribland hur man skall köra i en cirkulationsplats, och där sades bl.a. att vid infart på cirkulationsplats har man väjningsplikt mot fordonstrafik som redan färdas i cirkulationen, men det bör man ju veta automatiskt eftersom det normalt anges med vägmärken.

Högerregeln bör vara enkel att kunna, det är ju bara att tänka att ”När det saknas anvisning om vem som har väjningsplikt, då skall jag lämna företräde för fordon som närmar sig högerifrån”, men tyvärr är det många som har svårt för att tänka så, och med tanke på det tycker jag det är konstigt tänkt med korsningar utan väjningspliktsskyltar, eftersom man där bestämt att väjningsplikt mot fordon från höger skall gälla trots att inte så många brukar ge fordon från höger företräde; den vanligaste orsaken till att så många har lätt för att missa högerregeln verkar ju vara den klassiska missuppfattningen, att när trafikanter har väjningsplikt mot fordon från en korsande väg till höger så har trafikanterna relativt ofta uppfattningen att vägen som en själv kör på är en ”huvudled” (och därför behöver inte en själv ge fordon från höger företräde).
Har svårt att applicera det när man väl är där ute, och om jag ska svänga poppar andra tankar upp. T.ex. förstår jag att om jag är på huvudled så kan jag köra rakt fram, men vaf händer om man ska svänga vänster istället för att fortsätta rakt fram på huvudleden? Appliceras högerregeln + svägningsregeln då?

Eller skylten som visar att du har företräde för att du är på tjocka vägen medans vänster och höger visas som smal, vad händer så fort du svänger vänster i korsningen in mot smala vägen?
Björn He 2021-06-01 16:06 ! Citera #
Gäst 2021-06-01
Har svårt att applicera det när man väl är där ute, och om jag ska svänga poppar andra tankar upp. T.ex. förstår jag att om jag är på huvudled så kan jag köra rakt fram, men vaf händer om man ska svänga vänster istället för att fortsätta rakt fram på huvudleden? Appliceras högerregeln + svägningsregeln då?

Eller skylten som visar att du har företräde för att du är på tjocka vägen medans vänster och höger visas som smal, vad händer så fort du svänger vänster i korsningen in mot smala vägen?
När man svänger åt vänster (eller höger i länder med vänstertrafik) så behöver man ju bara tänka ”Nu måste jag lämna företräde och fri väg för mötande trafik eftersom jag korsar mötande trafiks sida av körbanan”. Sen vad gäller den där varningsskylten som varnar för korsning där fordon från korsande vägar - markerade med ”smalare streck” - har väjningsplikt mot fordon som färdas på den väg som markeras med ”tjockare streck”, så skall man EJ tänka ”högerregeln” när en sådan skylt är uppsatt, för det betyder ju att det är trafik från korsande vägar som har väjningsplikt och INTE att man har väjningsplikt mot fordonstrafik från korsande väg till höger, för vid korsningar med sådana skyltar gäller INTE högerregeln, utan högerregeln gäller ENDAST vid vägkorsningar där det helt saknas anvisning om vem som har väjningsplikt; enligt paragraf 2 i Trafikförordningen är man skyldig att följa de anvisningar som meddelas för trafikanter genom vägmärken, vägmarkeringar och trafiksignaler, och om en anvisning skiljer sig från någon generell trafikregel så går anvisningen ALLTID före regeln.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo