Har svårt att applicera det när man väl är där ute, och om jag ska svänga poppar andra tankar upp. T.ex. förstår jag att om jag är på huvudled så kan jag köra rakt fram, men vaf händer om man ska svänga vänster istället för att fortsätta rakt fram på huvudleden? Appliceras högerregeln + svägningsregeln då?
Eller skylten som visar att du har företräde för att du är på tjocka vägen medans vänster och höger visas som smal, vad händer så fort du svänger vänster i korsningen in mot smala vägen?
När man svänger åt vänster (eller höger i länder med vänstertrafik) så behöver man ju bara tänka ”Nu måste jag lämna företräde och fri väg för mötande trafik eftersom jag korsar mötande trafiks sida av körbanan”. Sen vad gäller den där varningsskylten som varnar för korsning där fordon från korsande vägar - markerade med ”smalare streck” - har väjningsplikt mot fordon som färdas på den väg som markeras med ”tjockare streck”, så skall man EJ tänka ”högerregeln” när en sådan skylt är uppsatt, för det betyder ju att det är trafik från korsande vägar som har väjningsplikt och INTE att man har väjningsplikt mot fordonstrafik från korsande väg till höger, för vid korsningar med sådana skyltar gäller INTE högerregeln, utan högerregeln gäller ENDAST vid vägkorsningar där det helt saknas anvisning om vem som har väjningsplikt; enligt paragraf 2 i Trafikförordningen är man skyldig att följa de anvisningar som meddelas för trafikanter genom vägmärken, vägmarkeringar och trafiksignaler, och om en anvisning skiljer sig från någon generell trafikregel så går anvisningen ALLTID före regeln.