Start > Körkortsforum > UPPKÖRNING HÖGSBO GÖTEBORG

UPPKÖRNING HÖGSBO GÖTEBORG

Sanni 2021-06-01 11:22 ! Citera #
Heej jag har uppkörning i Göteborg högsbo om en vecka. Finns det någon som gjort uppkörningen där som har lite koll vart man kör. Vad fick du göra på din uppkörning?
Jag är lite nervös inte för körningen men för själva träffa dem och om dom kommer vara snälla och inte bittra osv. Jag är en ganska nervös människa när det kommer till nya människor.
Roujin 2021-06-03 16:05 ! Citera #
Hi I took my exam today on Högsbo, we drove from the trafikverket toward Frölunda Torg and then we took the E6 toward Oslo, after some driving in the highway we took the signs toward Högsbohojd and then I did some reversing back around a corner and we came back toward trafik verket by following the centrum signs I guess.

It was pretty easy, and I passed!

It was my second time, the first try we went to Säro and Hult and then came back, I had to turn left at a signal and I was not in the right lane so I failed. But be careful with the aroundabout near trafikverket and everything else should be smooth and easy.

Good luck! :)
Sanni 2021-06-03 19:38 ! Citera #
Ooh thank you :) congrats for the licens I really want it now. I’m so nervous but it’s the part of it I guess. What kind of securitycontrols did you have before driving? I hope I get that way as well because I live in frolunda. How long did it take?
Jonas 2021-06-04 00:41 ! Citera #
Jag gjorde min uppkörning i Högsby för snart en månad sedan, och fick godkänt (första försöket). Vi körde mest på mindre vägar i närområdet, och bara en kortare sträcka på motorleden på väg tillbaka.

Det var två förarprövare med i bilen - en som var i slutet på sin utbildning och så dennes handledare. Det var lärlingen som genomförde provet, gav alla instruktioner och gjorde bedömningen - men med stöd av handledaren. Båda två var mycket trevliga, småpratade (efter att först ha frågat om jag ville det eller om jag hellre ville att det skulle vara tyst), och det fick den mesta av nervositeten att försvinna redan innan vi lämnade parkeringen.

Medans jag väntade på dem i receptionen kom flera andra förarprövare ut och påbörjade prov, och generellt fick jag uppfattningen att de flesta var dels yngre än jag förväntat mig, dels betydligt mer kundvänliga än jag hade trott (mycket baserat på sådant man läst och hört). Så jag fick en betydligt mer positiv bild av uppkörningsverksamheten än jag hade innan - sedan är det klart att det hjälpte att jag klarade uppkörningen också.
Sanni 2021-06-07 11:19 ! Citera #
Okej jag förstår va roligt grattis jag ska ha det om ett par dagar och är jätte nervös nu. Vad fick du för säkerhetskontroll?
Jag hoppas verkligen jag klarar det och kan njuta av körkortet för all framtid.
Fick du backa runt hörn, parkering? Vart åkte ni? :)
Gäst 2021-06-08 02:27 ! Citera #
Säkerhetskontrollen jag fick var broms- och styrservo.

Exakt vilken rutt vi åkte kommer jag inte ihåg, delvis för att jag hittar väldigt dåligt i området då jag nästan aldrig varit där tidigare. Fick backa in i en parkeringsficka (inte fickparkering, det stod inga bilar där), och en backning runt hörn (den senare sannolikt mest för att den första backningen inte gick helt perfekt). Även den andra blev sådär (typiskt, då just backning runt hörn var en av de saker som fungerat allra bäst under tiden på trafikskolan) och mina inspektörer pratade rätt länge med varandra innan jag fick godkänt - med väldigt liten marginal, just på grund av backningarna.

Resten av körprovet bestod av körning på småvägar, en vändning på en mindre väg, vänstersväng vid trafikljus, en kort bit på en motorled, och ett par rondeller (de är väl oundvikliga med tanke på hur många som ligger runt i närområdet).
Jonas 2021-06-08 02:43 ! Citera #
Inlägget ovanför är också från mig, glömde fylla i namnet...

Vill också tillägga, på temat nervositet, att dels är det nog ingen som inte är nervös inför ett körprov. Detta vet de om, och åtminstone nyare generationer av förarprövare har uppenbarligen i sin utbildning fått lära sig att förhålla sig till detta - och, åtminstone utifrån det jag såg på mitt prov, gör sitt bästa för att avdramatisera situationen.

Dels är det lätt att bli uppskrämd av allt man läser och hör om förarproven. Värt att komma ihåg att en väldigt stor andel av de som står för dessa berättelser är sådana som har kuggat på ett eller flera prov. De har såklart inte en lika positiv bild av sitt prov som de som lyckats på första försöker. Men tänk då på att 40% av de som inte bokat via en trafikskola fortfarande klarar uppkörningen på första försöket (71% av de som kommer från en trafikskola), så det är ett stort antal personer som lyckas på sitt första försök. Deras upplevelse av körprovet hör man inte lika ofta om.

Jag hoppas att du får en förarprövare som har samma bemötande som de jag fick, och att allt går bra på din uppkörning!
Och skriv gärna här om din upplevelse efter provet!
Sanni 2021-06-08 17:27 ! Citera #
Heeeej
Jag gjorde det idag & JAG KLARADE UPPKÖRNINGEN på första. nu har jag körkortet.
Jag har läst på så mycket om Volvo v60 men tjii fick jag för jag fick köra deras kia.. säkerhetskontrollen fick jag att kolla däcken. Körde från Tv mot Särö/Hult. Där fick jag jag backa runt hörn & den gick galant första försöket. Sen åkte vi mot Frölunda torg och fick en vänstersväng den gick superbra, sen åkte vi bara runt. Fick stanna vid Ica kvantum och parkera mellan två bilar fick välja hur så jag valde backa in för det är lättast tycker jag. Den gick galant den med. Åkt sedan tillbaka till Trafikverket och där sa hon jaduu grattis till körkortet var dock svin nervös, skakade som ett asplöv hon sa de också men hon ba du är så duktig inga konstigheter, vi pratar om allt möjligt. hon frågade även innan om de går bra prata & då sa ja jaaaa gärna för då blir jag mindre nervös

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 20:01
5
I dag 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo