Start > Körkortsforum > Uppkörning = mycket svårare än…

Uppkörning = mycket svårare än en vanlig körning?

Gäst 2021-05-31 16:50 ! Citera #
Tänk er själva att man ska göra en spontan körning utan att ha en susning om vart man ska. Er GPS är seg med att ge info så ni får veta allt 10-30 sekunder innan ett beslut måste fattas..

Tycker uppkörning borde utföras bättre, man kuggar ju pga anvisningar man får om vart man ska åka, känns åtminstone mer logiskt om man sitter ner först och pratar om vilken väg man ska åka för jag tror inte någon åker till en destination utan att ha planerat det minsta eller använt sig av gps
Gäst 2021-06-01 09:52 ! Citera #
Det spelar ingen roll att du inte kan vägen.
Vägens regelverk är densamma på en bekant väg, liksom på en ny.

Ett tips: du kan inte kugga om du kör till fel plats, men då ordnar upp detta på ett korrekt sätt.
Gäst 2021-06-01 10:28 ! Citera #
Kör själv helt utan backsensor, backkamera, GPS etc. Använder inte ens speglar. Nej, men seriöst, använder såklart speglar och de grundläggande hjälpmedlen, men det känns tryggare att lära sig manövrera bilen korrekt utan de hjälpmedel som finns i nyare bilar, det gör bara din körning med dessa hjälpmedel ännu bättre.
För uppkörning, det kan vara OK att missa en avfart om du gör det av trafiksäkerhetsskäl, det som gör att du misslyckas direkt är att byta fil för sent / stressat utan att kolla tillräckligt eller över spärrområde / heldragen linje.
Gäst 2021-06-01 13:07 ! Citera #
Du får ju anvisningar i god tid. De har ju kört samma väg säkert 50 gånger och vet exakt hur de ska förklara på bästa sätt. Kan du inte följa de enkla anvisningarna från inspektören så ska du inte ha körkort. Herregud, tänk förr i tiden när det inte fanns gps? :o Efter att ha övningskört med en velig förälder som inte visste vart vi skulle hälften av tiden så var uppkörningens väganvisningar som paradiset.
Gäst 2021-06-10 22:19 ! Citera #
”man kuggar ju pga anvisningar man får om vart man ska åka, känns åtminstone mer logiskt om man sitter ner först och pratar om vilken väg man ska åka för jag tror inte någon åker till en destination utan att ha planerat det minsta eller använt sig av gps”

Alltså en inspektör har ingen slinga som dom kör, när du svänger ut från trafikverket så känner dom efter vart du ska åka, hade du dålig koll i första trafiksignalen? Okej då måste det följas upp under provet..
Körde du drivet och i högt tempo vid en viss situation? Hmm ja då kanske skymda korsningar behövs osv.
Björn He 2021-06-14 15:32 ! Citera #
Det verkar ju vara mycket högre krav under körprovskörningar jämfört med när man väl har körkort och får köra ”på riktigt”. På körprovet blir man tydligen normalt kuggad om man exempelvis svänger eller byter körfält utan att ha tittat i spegeln och döda vinkeln i god tid före svängen eller körfältsbytet - eftersom man tydligen är absolut tvungen att kolla döda vinkeln.

Men jag som numera har körkort sedan över 7 och ½ år tillbaka brukar oftast nöja mig med att titta i enbart yttre spegeln vid planerad sväng eller förflyttning till annat körfält, eftersom jag anser att det kan vara riskabelt att titta snett åt sidan och att titta snett åt sidan kan väl ofta orsaka förvirring eller risk för att förlora kontrollen över fordonet, jag har hört vissa berätta att de lätt förlorar kontrollen över fordonet eller över uppsikten framåt när de tittar snett åt sidan för att se döda vinkeln, och att titta snett åt sidan i döda vinkeln är ju i de flesta fall relativt onödigt.

Jag tycker personligen att trafikskolans personal har lite väl orimligt lätt för att säga väldigt överdrivna konstiga saker som kanske inte alltid är så lämpliga. När jag övningskörde med en trafiklärare så gav hon mig en tillsägelse att ”alltid hålla uppsikt i speglarna och döda vinkeln först och sedan ge tecken”, när jag gav tecken åt höger omedelbart efter att ha fått hennes instruktioner om att svänga åt höger i kommande korsningen - för jag var ju van att ge tecken om planerad sväng eller förflyttning till annat körfält i god tid, eftersom jag lärt mig att man skall ge tecken i god tid för att visa tydligt för övriga trafikanter vad man planerar att göra. Utöver det så sa hon också till mig att ge tecken åt vänster vid vänstersväng vid rondell och att blinka åt vänster vid rondell tycker jag personligen är en mindre bra körrutin; det räcker och är mer lämpligt tycker jag att nöja sig med att ge tecken åt höger vid utfart från en cirkulationsplats.

Dock lyssnade jag inte så mycket på det körläraren sagt - att hålla uppsikt först och ge tecken sedan - när jag körde upp, för då hade jag knappast tid att titta i spegeln och döda vinkeln först och sedan ge tecken vid körfältsbyte - eftersom jag då oftast var tvungen att förflytta mig till ett annat körfält relativt hastigt - och vid såna hastiga körfältsbyten så gav jag istället tecken om körfältsbyte omedelbart innan eller ungefär samtidigt som jag började kolla spegeln och döda vinkeln - men jag vill minnas att ingen av inspektörerna gav mig någon eventuell ”anmärkning” på det.
förvirrad... 2021-06-14 19:35 ! Citera #
Björn He 2021-06-14
Det verkar ju vara mycket högre krav under körprovskörningar jämfört med när man väl har körkort och får köra ”på riktigt”. På körprovet blir man tydligen normalt kuggad om man exempelvis svänger eller byter körfält utan att ha tittat i spegeln och döda vinkeln i god tid före svängen eller körfältsbytet - eftersom man tydligen är absolut tvungen att kolla döda vinkeln.

Men jag som numera har körkort sedan över 7 och ½ år tillbaka brukar oftast nöja mig med att titta i enbart yttre spegeln vid planerad sväng eller förflyttning till annat körfält, eftersom jag anser att det kan vara riskabelt att titta snett åt sidan och att titta snett åt sidan kan väl ofta orsaka förvirring eller risk för att förlora kontrollen över fordonet, jag har hört vissa berätta att de lätt förlorar kontrollen över fordonet eller över uppsikten framåt när de tittar snett åt sidan för att se döda vinkeln, och att titta snett åt sidan i döda vinkeln är ju i de flesta fall relativt onödigt.

Jag tycker personligen att trafikskolans personal har lite väl orimligt lätt för att säga väldigt överdrivna konstiga saker som kanske inte alltid är så lämpliga. När jag övningskörde med en trafiklärare så gav hon mig en tillsägelse att ”alltid hålla uppsikt i speglarna och döda vinkeln först och sedan ge tecken”, när jag gav tecken åt höger omedelbart efter att ha fått hennes instruktioner om att svänga åt höger i kommande korsningen - för jag var ju van att ge tecken om planerad sväng eller förflyttning till annat körfält i god tid, eftersom jag lärt mig att man skall ge tecken i god tid för att visa tydligt för övriga trafikanter vad man planerar att göra. Utöver det så sa hon också till mig att ge tecken åt vänster vid vänstersväng vid rondell och att blinka åt vänster vid rondell tycker jag personligen är en mindre bra körrutin; det räcker och är mer lämpligt tycker jag att nöja sig med att ge tecken åt höger vid utfart från en cirkulationsplats.

Dock lyssnade jag inte så mycket på det körläraren sagt - att hålla uppsikt först och ge tecken sedan - när jag körde upp, för då hade jag knappast tid att titta i spegeln och döda vinkeln först och sedan ge tecken vid körfältsbyte - eftersom jag då oftast var tvungen att förflytta mig till ett annat körfält relativt hastigt - och vid såna hastiga körfältsbyten så gav jag istället tecken om körfältsbyte omedelbart innan eller ungefär samtidigt som jag började kolla spegeln och döda vinkeln - men jag vill minnas att ingen av inspektörerna gav mig någon eventuell ”anmärkning” på det.
”orsaka förvirring” hur då? Kastar alltid en snabb blick åt det hållet jag ska svänga även om jag har planerat svängen eller körfältsbytet bara för att man kan ha missat en bil eller motorcykel som ligger i döda vinkeln. Är sånt som ligger kvar än från körskolan när jag tog körkort för 14år sedan..
pewe 2021-06-19 09:21 ! Citera #
Björn He 2021-06-14
Det verkar ju vara mycket högre krav under körprovskörningar jämfört med när man väl har körkort och får köra ”på riktigt”. På körprovet blir man tydligen normalt kuggad om man exempelvis svänger eller byter körfält utan att ha tittat i spegeln och döda vinkeln i god tid före svängen eller körfältsbytet - eftersom man tydligen är absolut tvungen att kolla döda vinkeln.

Men jag som numera har körkort sedan över 7 och ½ år tillbaka brukar oftast nöja mig med att titta i enbart yttre spegeln vid planerad sväng eller förflyttning till annat körfält, eftersom jag anser att det kan vara riskabelt att titta snett åt sidan och att titta snett åt sidan kan väl ofta orsaka förvirring eller risk för att förlora kontrollen över fordonet, jag har hört vissa berätta att de lätt förlorar kontrollen över fordonet eller över uppsikten framåt när de tittar snett åt sidan för att se döda vinkeln, och att titta snett åt sidan i döda vinkeln är ju i de flesta fall relativt onödigt.

Jag tycker personligen att trafikskolans personal har lite väl orimligt lätt för att säga väldigt överdrivna konstiga saker som kanske inte alltid är så lämpliga. När jag övningskörde med en trafiklärare så gav hon mig en tillsägelse att ”alltid hålla uppsikt i speglarna och döda vinkeln först och sedan ge tecken”, när jag gav tecken åt höger omedelbart efter att ha fått hennes instruktioner om att svänga åt höger i kommande korsningen - för jag var ju van att ge tecken om planerad sväng eller förflyttning till annat körfält i god tid, eftersom jag lärt mig att man skall ge tecken i god tid för att visa tydligt för övriga trafikanter vad man planerar att göra. Utöver det så sa hon också till mig att ge tecken åt vänster vid vänstersväng vid rondell och att blinka åt vänster vid rondell tycker jag personligen är en mindre bra körrutin; det räcker och är mer lämpligt tycker jag att nöja sig med att ge tecken åt höger vid utfart från en cirkulationsplats.

Dock lyssnade jag inte så mycket på det körläraren sagt - att hålla uppsikt först och ge tecken sedan - när jag körde upp, för då hade jag knappast tid att titta i spegeln och döda vinkeln först och sedan ge tecken vid körfältsbyte - eftersom jag då oftast var tvungen att förflytta mig till ett annat körfält relativt hastigt - och vid såna hastiga körfältsbyten så gav jag istället tecken om körfältsbyte omedelbart innan eller ungefär samtidigt som jag började kolla spegeln och döda vinkeln - men jag vill minnas att ingen av inspektörerna gav mig någon eventuell ”anmärkning” på det.
Det där var nog det dummast jag läst i dag. Du har ju uppenbarligen ingen koll alls.
Gäst 2021-06-19 17:48 ! Citera #
förvirrad... 2021-06-14
”orsaka förvirring” hur då? Kastar alltid en snabb blick åt det hållet jag ska svänga även om jag har planerat svängen eller körfältsbytet bara för att man kan ha missat en bil eller motorcykel som ligger i döda vinkeln. Är sånt som ligger kvar än från körskolan när jag tog körkort för 14år sedan..
Jappo.

helt rätt.

de som bor i storstäder med högt tempo i trafiken och mkt bilar vet detta väl.

vänd huvudet snabbt...ögat uppfattat mer.
för just döda vinkeln.....rätt vad det är så är något där....en bil, motorcyckel...

haft mitt korkort 4år....och har hunnit med en hel del bilande bla genom europa....och då är tempot högt runt storstäderna....
Gäst 2021-06-20 00:20 ! Citera #
Gäst 2021-06-19
Jappo.

helt rätt.

de som bor i storstäder med högt tempo i trafiken och mkt bilar vet detta väl.

vänd huvudet snabbt...ögat uppfattat mer.
för just döda vinkeln.....rätt vad det är så är något där....en bil, motorcyckel...

haft mitt korkort 4år....och har hunnit med en hel del bilande bla genom europa....och då är tempot högt runt storstäderna....
Japp....

De som fick körkortet på landsbygden förstår inte hur det är att köra i stora städer.

Lycka till att förlita sig endast på spegeln mitt i Stockholm bland alla dessa jäävla ******* elscootrar Voi, Bolt, etc.

Folk kör som idioter med dessa och de är inte ens rädda av att köra med fullfart tvärs över gatan utan att ens titta på övriga trafiken.

Värst är det är en nedförsbacke för de tror de att det är värsta autobahn.

Så ja, tittar man inte i döda vinkeln snabbt så kan det hända riktigt jävliga saker på endast några sekunder. Jag tror staden skulle må mycket bättre om man hade infört körkort på både cyklar och elscootrar.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov