Start > Körkortsforum > Kuggade & självförtroendet…

Kuggade & självförtroendet sänks

Gäst 2021-05-31 10:46 ! Citera #
Jag mår inte dåligt eller så, jag kuggar hellre än att få godkänt trots att jag suger. Det som gör mig ”orolig” dock är tanken att jag faktiskt kanske är en dålig förare.

Hon tyckte att jag körde bra men gjorde dumma misstag. Jag körde upp i Gävle och har aldrig varit där tidigare. Jag har bara kört i Uppsala tidigare. Man hör att folk säger att Gävle är enkelt men jag upplevde att Uppsalas trafik är enklare, men det kanske har att göra med att det är min ”hemmaplan”?

I Gävle så ska du ofta hålla dig till vänster ifall du vill köra rakt vilket jag märkt inte gäller särskilt ofta i Uppsala. Redan där gjorde jag första misstaget, hon ville att jag skulle fortsätta rakt och då blev jag förvånad att jag behövde vara på vänster filt så jag valde att byta till vänster exakt när heldragna linjen kom. Då drog hon ratten lite till höger & redan då förstod jag att jag kuggade.

Ett annat ”problem” jag upplevde var att Gävle har väldigt få hastighetsskyltar om man jämför med Uppsala som är väldigt tydlig med vilken hastighet som ska hållas. Hon gav intrycket av att det borde vara uppenbart att man t.ex ska köra 40 på en 40 väg.

Hittade en ny uppkörning om ca 2 veckor, men efter hur det gick idag så börjar man fundera.. man blir ju automatisk sämre under uppkörningen så kanske man inte borde vara så hård mot sig själv? Hur hade ni gjort?
Gäst 2021-05-31 12:42 ! Citera #
Jag kör själv i Stockholm, det finns fanimej inte en enda trafiksituation som följer vanliga regler utan undantag, så jag förstår hur det känns. Skyltningen är också ofta motsägelsefull mot körfältsmarkeringarna, framförallt vid byggarbetsplatser där det finns temporära linjer ovanpå / samtidigt som gamla markeringar vilket blir otroligt förvirrande för en ny förare.
Men ju mer vana jag får desto lättare blir det att tolka dessa situationer i tid, så mitt tips är bara att fortsätta köra mer, men tänk kanske på att du inte lär dig något av att öva samma moment för 1000 gången (om du redan kan det). Så utmana dig själv att köra på nya platser, framförallt stora städer innebär intensiv inlärning, tolka trafiksituationer, andra trafikanter etc.
Lycka till :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest