Förvirrad angående cirkulationsplats
Imgur.com/WZcylY5
Om jag är i inre fältet och ska ut på tredje avfarten hur kan jag garantera att röda eller blåa bilen inte kommer fortsätta köra i cirkulationen och kollidera med mig när jag kör ut?
Sist när jag skulle köra ut så hade jag en bil exakt till höger om mig, jag valde att sakta ner så stt han kunde passa mig vilket är fel men hur ska man garantera att andra inte gör misstag eller åker rakt fram..?
Känns som att cirkulationer är dåligt gjorda eller så missförstår jag något
Att hålla sig i vänster körfält innebär risker då man korsar höger körfält vid bytet innan utfart. Du är därmed ansvarig ifall det blir en krock.
Det finns inga garantier i trafiken. För att undvika scenariot du beskrev så måste du ha extra uppsikt på bilar i högerfältet. Vissas intentioner går inte att alla gånger tolka heller eftersom många inte ens blinkar ut.
Jag har inte svar på din fråga men vill höra hyr andra svarar
Det är tillåtet att byta körfält ENDAST om det kan ske utan fara (eller onödigt hinder) för övriga trafikanter. Om man av någon orsak lämnar en cirkulationsplats med två körfält från körfältet närmast rondellen så måste man rikta särskild uppmärksam mot eventuell trafik i det andra körfältet närmast in- och utfarterna, eftersom det finns risk för kollision med den trafiken då man måste korsa deras körfält för att komma ut och således gör ett körfältsbyte, som bedöms som en trafiksäkerhetsrisk. För att undvika sådana riskfyllda trafiksituationen skall man således anpassa sin körning så att helst kan lämna cirkulationen från körfältet närmast utfarten. För att undvika risk för olycka vid körfältsbyte så behöver man bara anpassa sin körning så att inget körfältsbyte sker vid risk för kollision med trafik i övriga körfält, svårare än så bör det inte vara.
Sen är det värt att notera att längre fordon, som exempelvis lastbilar med släpvagn, ofta behöver köra i minst två körfält samtidigt och således överskrida körfältslinjen vid rondeller eller andra platser med skarpare kurvor.
På de trafikskolor jag gått på har jag fått
lära mig att om jag ska ut tredje avfarten så kör man in i cirkulation i vänster fil o gör ett filbyte till höger körfält vid sista refugen innan tredje utfart , inte helt lätt alltid med filbytet om det är mkt trafik, finns bra filmer på youtube om det.
På de trafikskolor jag gått på har jag fått
lära mig att om jag ska ut tredje avfarten så kör man in i cirkulation i vänster fil o gör ett filbyte till höger körfält vid sista refugen innan tredje utfart , inte helt lätt alltid med filbytet om det är mkt trafik, finns bra filmer på youtube om det.
Det är faktiskt tillåtet att köra åt vänster vid en rondell från höger körfält också, om det finns körfältsvägvisare som talar om att påbjuden körriktning vid en rondell är vänster för båda körfälten.
Det är faktiskt tillåtet att köra åt vänster vid en rondell från höger körfält också, om det finns körfältsvägvisare som talar om att påbjuden körriktning vid en rondell är vänster för båda körfälten.
Ja precis! Bra du la till det Sen kör folk lite hur dom vill ändå, men det är en annan story
Senaste foruminläggen
Rubrik