Start > Körkortsforum > Lära sig bilens mått och gräns…

Lära sig bilens mått och gränser

Gäst 2021-05-29 14:52 ! Citera #
Hej!

Något jag har haft otroligt svårt för är att lära mig vart hörnen och hjulen på bilen är.

Vid de stressade tillfällen när jag måste exempelvis köra väldigt nära en hög trottoarkant. Kommer hjulet att ta i? Det vet jag inte, för att jag vet inte exakt vart hjulet i förhållande till hur hjulet är vridet. Även de tillfällen när jag ska parkera är jobbiga, Kommer stötfångaren att skrapa i? Det får vi nästan se. Eller jag chansar kanske lite grann, det brukar ju gå bra. Det ser ju ut som att jag är en bit ifrån? Kollar man på motorhuven så ser man ju vart hörnet är, men man vet ju inte om stötfångaren eller det som sticker ut i framkant är tillräckligt långt ifrån den parkerade bilen vid en sväng in på en parkering.

Värt att tillägga att jag bara tog detta som exempel. Jag är medveten om att man får gå lite på känn, men det skulle ju vara bra om det finns något knep för att lära sig bilens omfång lite snabbare. Det skulle göra i alla fall förbättra min upplevelse vid parkering och så vidare.

Hur tänker ni när ni kör nära andra bilar eller andra objekt? Finns det något knep?
AV 2021-05-29 21:20 ! Citera #
Tja.
Ett knep jag fick lära mig är att tänka att framhjulsaxeln är ungefär där mina fötter är.
Ett annat knep är när man ska parkera i parkeringshus, där finns ofta en horizontell linje målad längs alla väggar på cirka halv meters höjd, och när man ska parkera ska man inte köra närmare väggen när man inte längre ser den linjen över motorhuven.
AV 2021-05-29 21:23 ! Citera #
Och just ja, inte att förglömma, kolla i sidobakspeglarna ibland under tiden du backar. Lätt att se om man kommer nära nåt i sidled. Man kan ocksp vinkla ner sidobakspegeln om du vill se var bakhjulet tar i.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo