Start > Körkortsforum > Svänga i korsning vid trafiklj…

Svänga i korsning vid trafikljusen

Gäst 2021-05-27 23:36 ! Citera #
Om jag får grönt signal ”klot” i korsning och skulle vilja svänga höger eller vänster där det finns även övergångsställe/cykelöverfart, innebär det att t ex gående och cyklister alltid automatiskt också får grönt som mig. Hur ska jag tänka till mig? Ska jag alltid stanna och släppa fram de på övergångsställe/cykelöverfart oavsett vad deras signal visar eller ska jag kolla efter om de har rött eller grönt? Och om de har rött, är det bara att köra vidare utan att väja?
Gäst 2021-05-28 09:58 ! Citera #
Kolla den här videon, förklarar det väldigt bra https://youtu.be/L5CQ_-lk6oY
Gäst 2021-05-28 13:17 ! Citera #
Tack så jättemycket! Riktigt bra förklarat.
Björn He 2021-05-28 14:58 ! Citera #
Grönt ljus betyder EJ att man har rätt att passera, utan att man skall passera om det kan ske på trafiksäkert sätt; trafikskolans personal brukar väl oftast säja att ”i trafiken har man ALDRIG några rättigheter (utan man har BARA skyldigheter)”.

Normal grön signal (d.v.s. en hel grönfärgad cirkel) utan pil betyder i regel att mötande trafik och korsande gång- eller cykeltrafik i samma eller mötande riktning har grönt ljus samtidigt, och att vänstersvängande trafik har väjningsplikt mot mötande trafik och eventuell korsande gång- eller cykeltrafik och likaså högersvängande trafik väjningsplikt mot eventuell korsande gång- eller cykeltrafik.

En grön pil betyder däremot i de flesta fall att ALL korsande trafik har rött ljus och måste stanna - till skillnad från normal grön signal som i regel betyder att endast korsande trafik från sidan (d.v.s. från vänster och höger) har rött ljus; dock skall man se till att se upp för eventuella trafikanter som ej följer reglerna. Man skall dessutom se upp för eventuella utryckningsfordon, som får passera vid rött ljus (med särskild försiktighet), eftersom man har plikt att ge utryckningsfordon (och även spårfordon) fri väg.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor