Start > Körkortsforum > 0 motivation efter att ha kugg…

0 motivation efter att ha kuggat 2 gånger.

Spuna 2021-05-27 20:31 ! Citera #
Känner mig oerhört värdelös efter att ha kuggat 2 gånger, speciellt som en som är väldigt bilintresserad...

Vid första uppkörningen kände jag mig oerhört säker på mitt körande och var nästan övertygad om att jag skulle bli godkänd. Allt gick bra, men tappade koncentrationen efter ett tag och accelererade inte snabbt ut från en landsväg. Den jag körde upp med är känd för att kugga folk hela tiden, så jag var inte så ledsen över den gånger. Jag var mest arg på hur oerhört dryg denna personen var, satt helt tyst under tiden jag kört och surfade på internetet under tiden som jag gjorde säkerhetskontrollen. Jag blev hursomhelst underkänd och blev extremt omotiverad till min nästa uppkörning...

Hursomhelst, andra gången hade jag helt och hållet tappat självförtroendet. Jag var extremt otaggad på att köra upp och hade ingen motivation att klara det. Men jag hade helt o hållet tappat fokuset, och det gick absolut dåligt. Jag var nervös, stressad och gjorde inte som inspektören sa att jag skulle göra två gånger. Inspektören var enormt snäll, så jag ska inte klaga på någon mer än mig själv.

Men det är ju så himla tråkigt att kugga 2 gånger. Speciellt om man har bekanta som klarat det på första försöket, och om man själv känner (första gången) att det gått så jävla bra, men blir underkänd ändå. Försöker att få upp motivationen nu, men det är svårt, efter att man hela tiden blivit tillsagd att man är så duktig på att köra, och sedan kuggat 2 gånger efter det. Har ni några trösttips till mig?
Nexel 2021-05-27 21:43 ! Citera #
Jag förstår dig, körde upp idag och kuggade för att jag inte visade god uppmärksamhet i trafiken och jag kollade inte ordentligt i speglarna tydligen. Han jag körde upp med var väldigt trevlig och hade gott uppträdande och jag likaså (enligt mig i alla fall). Grejen var den att jag kollade i speglar, kanske inte så jätte tydligt men jag kollade och det fanns inte så mycket att hålla koll på då det var en liten stad, Ljungby, klockan 08-09 på morgonen. :(

Jag råkade svänga av fel på ett ställe som är ett känt ställe för att visa dåligt med vart man ska svänga av från motorväg. Och sen körde jag på fel växel men inte så lätt när dessa nya bilarna är så tysta så att man inte ens hör de gå upp i varv. Och tillslut så kollade jag tydligen inte ordentligt när jag körde in i en cirkulations plats..
Men utöver detta så gjorde jag allt galant (enligt mig) och jag tyckte att körningen ändå gick riktigt bra utöver de missarna som jag gjorde, och inte nog med att det var första gången jag körde upp så var ju nervositeten på topp, men ändå så blev jag kuggad. :(

Nu hade jag ren tur och fick en tid i Växjö dagen efter så imorgon från och med när jag skriver detta så kommer jag ha uppkörningen och det är en 2,5h bussresa hemifrån (Halmstad) att ta sig dit. Jag har aldrig varit i Växjö och min motivation är ju inte direkt heller på topp om vi säger så då det tog på psyket när man hör orden ”du är tyvärr underkänd”.
Hoppas på att klara körningen imorgon och vi får väll se hur det kommer gå. Kan uppdatera på det om det är av intresse.

Jag hoppas att uppkörningen kommer gå bättre för dig nästa gång du kör upp och ge bara inte upp för tänk ändå på friheten du får när du väl tar kortet. Fortsätt kämpa för jag vet att du tillslut kommer klara det. Kung är du, kom ihåg det! :lol:
Gäst 2021-05-27 22:02 ! Citera #
Bigboi, har själv kuggat 7ggr på körning, tryck inte ner dig själv. Du kommer att klara det. Lycka till nästa gång, kick some ass.

Kämpa på!?
Gäst 2021-05-27 22:50 ! Citera #
Nexel - fast det låter ju som du inte förstår syftet med spegelrutiner och bra avsökning/uppmärksamhet om du skriver sådär. Du vet ju inte om det är ngt som döljer sig tex i döda vinkeln förrän du tittar, därför det heter döda vinkeln... så att skylla på att man tittar dåligt för att det inte finns ngt att titta på låter ju ja som man inte är redo för körkort
Gäst 2021-05-27 23:00 ! Citera #
Titta bara mer titta döda vinkeln två gng. Det är en massa tittande man blir snurrig. Själv kuggat 4 gng så två är ingen fara. Körde för nära stillastående fordon och råka lägga mig i motsatt körfält när jag skulle svänga vänster det var en liten väg som jag trodde var endast för mig. Jag har kört mycket och minst 30 körlektioner. Man blir ju trött på det sen är det nervositeten. Men det finns fler av oss du är inte ensam
Gäst 2021-05-28 00:27 ! Citera #
Tråkigt att bli kuggad men ge inte upp! Du kommer klara dig.

Ha fokus på trafikregler och
lyft blicken fram samt se dig omkring, kolla om och om igen.

Lycka till!
Mimo 2021-05-31 22:54 ! Citera #
Nexel 2021-05-27
Jag förstår dig, körde upp idag och kuggade för att jag inte visade god uppmärksamhet i trafiken och jag kollade inte ordentligt i speglarna tydligen. Han jag körde upp med var väldigt trevlig och hade gott uppträdande och jag likaså (enligt mig i alla fall). Grejen var den att jag kollade i speglar, kanske inte så jätte tydligt men jag kollade och det fanns inte så mycket att hålla koll på då det var en liten stad, Ljungby, klockan 08-09 på morgonen. :(

Jag råkade svänga av fel på ett ställe som är ett känt ställe för att visa dåligt med vart man ska svänga av från motorväg. Och sen körde jag på fel växel men inte så lätt när dessa nya bilarna är så tysta så att man inte ens hör de gå upp i varv. Och tillslut så kollade jag tydligen inte ordentligt när jag körde in i en cirkulations plats..
Men utöver detta så gjorde jag allt galant (enligt mig) och jag tyckte att körningen ändå gick riktigt bra utöver de missarna som jag gjorde, och inte nog med att det var första gången jag körde upp så var ju nervositeten på topp, men ändå så blev jag kuggad. :(

Nu hade jag ren tur och fick en tid i Växjö dagen efter så imorgon från och med när jag skriver detta så kommer jag ha uppkörningen och det är en 2,5h bussresa hemifrån (Halmstad) att ta sig dit. Jag har aldrig varit i Växjö och min motivation är ju inte direkt heller på topp om vi säger så då det tog på psyket när man hör orden ”du är tyvärr underkänd”.
Hoppas på att klara körningen imorgon och vi får väll se hur det kommer gå. Kan uppdatera på det om det är av intresse.

Jag hoppas att uppkörningen kommer gå bättre för dig nästa gång du kör upp och ge bara inte upp för tänk ändå på friheten du får när du väl tar kortet. Fortsätt kämpa för jag vet att du tillslut kommer klara det. Kung är du, kom ihåg det! :lol:
Jag körde upp i växjö idag för första gången genom trafikskolan och det var hemsk med inspektören. Bara pga Jag backade runt en hörn när en bil från min sida svängde vänster o jag fortsatte backa blev jag underkänd på manövrering. Hon var jätte konstigt och jag vet inte hur kommer min nästa uppkörning se ut. Jag tycker en fel räcker att de får chansen att bara komma upp med vilken fel som helst. Hon kommenterat även att jag kan inte fatta o köra en bil ändå att jag har kört länge med trafikskolan.
Gäst 2021-06-01 08:01 ! Citera #
Klart du ska bli underkänd om du missar att det kommer en bil när du backar. Lär dig av dina misstag. Skylla på instruktören hjälper dig inte till nästa gång
Gäst 2021-06-01 09:46 ! Citera #
Detta låter kanske hårt men, körprovet har mycket lågt ställda krav sett till det ansvar som föraren har.

Primärt fokus under provet ligger på säkerhet och mer säkerhet.
Om man kuggar för säkerhetsrelaterade moment, så är man helt enkelt inte färdigutbildad.


Om man ens tappar fokus en gång under provets 30-35 minuter, så är risken stor att man kommer att skada någon annan. Och hur blir det då när du kör på egen hand?
Tröttare 2021-06-11 15:11 ! Citera #
6 gånger här! Been there done that :cry:

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 21:04
1
I dag 14:05
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo