Start > Körkortsforum > Backa runt hörn/väjningsplikt

Backa runt hörn/väjningsplikt

Gäst 2021-05-27 12:25 ! Citera #
Vid backning runt hörn, har man självfallet väjningsplikt. En sak jag kom på att jag är osäker över, är ifall det under backningen, kommer en bil precis när man börjat backa. Man stannar ju såklart men man är ju fortfarande i vägen! Visst kör man tillbaka fram 10 m f4ån korsningen, å bilen bakom sen kör om eller?
Gäst 2021-05-28 00:12 ! Citera #
Jag har lärt mig följande:
Kolla runt om sin bil!
Bilar bakom? Vänta o väja!
När vägen är ”fri” börja med att backa.
Och är man mitt i en backning så ska man ju göra klart det.
Man är inte skyldig i att flytta på sin bil och börja om, man kommer ju ingen vart med det och dessutom är det ju inte heller så miljövänligt. Bilen förbränner mer bränsle under backning.
Gäst 2021-05-28 00:19 ! Citera #
Menar om bilens bakre hjular hunnit komma ut på vägen dit du vill komma så är det ok, fortsätt med backning. Du kan ej avbryta.
Men är det så att du precis börjat backa och inte kommit någon vart direkt då stannar du och kör tillbaka till samma position och inte utgör hinder för andra.
Gäst 2021-05-28 07:17 ! Citera #
Om jag tex ska backa runt ett hörn så gör jag ju det så smidigt som möjligt längs väg/trottoarkanten. Ska jag under tiden ha på blinkersen (höger) för att visa att det tex är ok att köra förbi mig?
Gäst 2021-05-28 09:52 ! Citera #
Man behöver inte blinka när man backar eftersom backljuset signalerar att du backar. Eftersom du hela tiden ska hålla dig i ditt körfält när du backar runt hörnet så ska en bil alltid kunna passera dig ändå. Ofta brukar de ju inte välja en väldigt smal väg att behöva backa runt hörn på som inte får plats med två bilar i sidled

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor