Start > Körkortsforum > Öva innan lektionerna?

Öva innan lektionerna?

Morris 2010-06-16 03:25 ! Citera #
Hejsan,

jag är nyfiken på att höra hur ni valt att lägga upp er körkortsutbildning.
Mitt dilemma är; övningskörning genom körskola ger tydliga instruktioner på vad som behövs göras, vilket därmed ger mig tydligare riktlinjer som jag kan utnyttja med min privata handledare. Å andra sidan kostar lektioner med min privata handledare ingenting, och vi kan säkert redan då fila på saker som han/hon anser bör göras. Har personligen aldrig kört bil, så jag har lite svårt att se var man ska börja. Vad förväntas av mig på min första lektion? Vad är ekonomiskt smartast?

Tack på förhand
tisslan 2010-06-16 11:10 ! Citera #
Jag tror att det lättaste sättet att lära sig är att använda körkortsboken simultant med körningen (den delen som tillhör själva körningen) och komma väl förbredd till lektionerna. Läs även igenom teoriboken en gång innan du börjar köra, vet att den är supertrist men det står en hel det bra saker däri som komer att underlätta för dig när du sätter dig bakom ratten.
Fråga på körskolan vad du kan öva på hemma och inte, för som säkert du oxå vet är det ju drygt att lära sig fel från början och det kommer isf att bli mkt dyrare att ”lära om”.



Lycka till!!
Morris 2010-06-16 12:17 ! Citera #
Haha, ja, det vore rätt drygt. Jag får väl helt enkelt gå ner och samtala med min körskola, av någon anledning har jag inbillat mig att det vore dyrt, men jag antar att lite pre-kurs handledning borde gå an.

Tack för svaret :)
Gäst 2010-07-09 10:02 ! Citera #
Jag blandar både körskola och övningskörning. För mig har det funkat väldigt bra! Jag tror att på körskolan får man lära sig att grunderna, medans när man övningskör skaffar man sig rutin och mängdträning.

Visst är det dyrt att ta körlektioner, så det bästa är nog om man försöker övningsköra och träna så mycket mellan körlektionerna, så man slipper att sitta och nöta in massa saker som man kunde övat på själv hemma. Då sparaman både tid och pengar.
Gäst 2010-07-31 21:11 ! Citera #
Jag skulle nog rekommendera att du och din handledare tar första lektionen med körskolan där din handledare sitter med. Därefter kör du privat ett antal gånger och i mitten av din körning tar du en lektion till med körskolan och en lektion innan uppkörningen.
Gäst 2010-08-23 13:57 ! Citera #
Hej!
Jag kör både privat och i trafikskola och detta är väldigt effektivt precis som många redan tycker.
På trafikskolan får man bra grund som man senare kan använda sig av och träna på privat. På så sätt sparar man på pengar också.

Så som svar på din fråga om vad som är ekonomiskt smartast skulle jag rekommendera dig att ta ungefär 1-2 körlektioner i veckan med en trafikskola och träna sedan på dessa privat :)
Lycka till!
headstrong_ 2010-08-23 19:25 ! Citera #
Mitt tips är att du börjar med din handledare på en stor parkering och lär dig grunderna när det handlar om att kontrollera bilen innan din första lektion. Annars kommer du nog inte få så mycket ut av lektionen, eftersom det är väldigt förvirrat i början med alla spakar och hjul och speglar och.... Men kan vara en bra idé att ta lektion ganska tidigt i utbildningen, kanske så fort du lärt dig köra på lite mindre trafikerade vägar, så du inte lär in något fel från början :) Själv har jag kört massor privat (med mor och far som handledare) och tagit totalt fyra lektioner med körskolan. Kör upp imorron och hoppas dom där fyra lektionerna räckt 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
13
I dag 10:20
9
I går 22:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor