Påfart, vad gäller??
Ok! Scenario: Jag kör på påfarten, signalerar att jag ska byta fil i god tid, bilen bredvid varken saktar ner, accelererar, eller byter till vänster körfält.
Jag måste då accelerera och överskrida hastigheten (för att hinna byta fil innan påfarten upphör), då jag har en bakomvarande bil ganska nära mig.
Är jag helt ute och cyklar som tyckte att föraren bredvid (vänster om mig) kunde ha hjälpt till lite?
Vad hade ni gjort?
Man har ju samtidigt läst om aspiranter här som kuggat för att dom antingen gjort ”fel” genom att byta fil för att släppa in bilar som ska byta från påfarten, eller att dom kuggat för att dom antingen saktat ner på påfarten för att kunna byta fil och hamna bakom en annan bil. Eller för att dom accelererat! Vad gäller egentligen??
Du ska anpassa hastigheten till vad som finns ute på motorvägen, du är för sent ute om du inte upptäcker bilen förens i slutet av accelerationsfältet, börja mycket tidigare att ta reda på vad som finns där ute
Precis som föregående skrev...
läs av tempot/flödet i god tid och anpassa hastigheten för att”glida in” såklart blinka i god tid.
den som är på vägen ska inte behöva bromsa in för att en på en påfarten inte anpassat sin hastighet tillräckligt då denne har själv fordon bakom sig.
ömsesidig hänsyn är det som gäller.
man har bara skyldigheter i trafiken...det är ett bra tänk. så går det smidigare
Det bästa är ju att anpassa sin hastighet efter trafiksituationen. Vid infart på motorväg eller motortrafikled så skall man ju lämna infartskörfältet, eller accelerationsfältet som det kallas, så snart som möjligt. Om man kör in på motorvägen via accelerationsfältet samtidigt som man har ett annat fordon som redan färdas på motorvägen alldeles bredvid sig så skall man naturligtvis inte lämna accelerationsfältet, eftersom det då finns risk för sidokrock, och heller inte öka sin egen hastighet för att kunna placera sig framför det andra fordonet om man nu då överskrider högsta tillåtna hastigheten, utan det enda sättet är ju att sänka sin hastighet såpass mycket att man har möjlighet att låta sig själv bli omkörd av det andra fordonet för att sedan placera sig själv BAKOM det.
En av mina gamla universitetskamrater, som klarade sin uppkörning på tredje försöket, råkade tydligen resonera att det är olämpligt att sänka sin hastighet på motorvägen eftersom man då ”riskerar att utgöra fara eller onödigt hinder för bakomvarande trafik”, när han blev kuggad på första försöket med anledning av ”bara” ett enda (relativt lindrigt) misstag; hans misstag var tydligen att han körde om en annan bilist på sidan närmast vägkanten på den trefältiga 110-sträckan på Nynäsvägen tror jag, där den där andra bilisten körde i relativt lägre hastighet än 110 km/tim i mittersta körfältet, tydligen för att inte han ville sänka sin egen hastighet och anpassa sin hastighet efter den där bilens hastighet, eftersom han ansåg att ”det är olämpligt att sänka farten eftersom det kan utgöra fara eller onödigt hinder för bakomvarande”.
^Den där inspektören gav honom besked om att hans körning inte är godkänd, och anledningen att inte körprovet godkänns är att inte han följt regler trots att man förväntas följa trafikregler; det är ju i regel EJ tillåtet köra om något annat fordon på sidan närmast vägkanten, som han gjorde på motorvägen, eller det hade ju varit okej om högsta tillåtna hastigheten varit 70 km/tim men nu var ju den HÖGRE ÄN 70; om han mot förmodan ville köra om den där ”mittfältssnigeln” så skulle han sänka sin hastighet och göra ett dubbelt körfältsbyte till det vänstra körfältet INNAN omkörning - istället för att köra om bilen i det högra körfältet (eftersom omkörning närmast vägkanten är otillåten på en väg med en högsta tillåtna hastighet över 70 km/tim).
P.S.: När jag var 19 år gammal och körde på den fyrfältiga 80-sträckan på E4/E20 vid Västertorp så körde jag om en bilist, som körde långsammare än 80 i det näst högra körfältet, till höger - men jag började känna mig ångerfull över det när jag fick höra min universitetskamrat berätta att han blev kuggad på uppkörningen med anledning av ”enbart” det relativt lindriga misstaget, att han körde om en ”mittfältssnigel” till höger.
Tyvärr är det här en situation med många missförstånd kanske på grund av ett inte helt solklart ansvarsläge.
Först och främst: Att man inte får försvåra någons filbyte eller påfart innebär INGEN skyldighet för en trafikant som redan är på motorvägen att ”förflytta” sig till vänster körfält vilket många verkar tro.
I Göteborg är rent av vanföreställningen att det är högerregeln som gäller vid motorvägspåfart (ja, på riktigt!) allmänt spridd vilket ger helt livsfarliga situationer när man tror att man har ”företräde” in på motorväg.
Det är förstås alltid bra att köra ”vänligt” och försöka underlätta om det är möjligt utifrån trafiksituationen men om så sker ska man vara tacksam och glad - inte arg när någon INTE gör det.
Som påpekats är det inte tillåtet att ”köra om” ett fordon på höger sida (om det inte är 70 eller lägre) så i det beskrivna fallet är det alternativ jag skulle välja att sakta in för att kunna köra in bakom bilen på motorvägen. Om någon ligger i ”arschlet” på mig på påfarten är det deras problem (3-sekundersregeln gäller förstås även på påfarter :-) )
När det gäller rättsläget är det lite diffust tyvärr. På en direkt fråga om just det här scenariot som jag ställde till transportstyrelsen för ngt år sedan så var svaret att det är ”ömsesidigt ansvar”.
Det betyder i praktiken att om det smäller så kommer utredningen att visa vem som i just det fallet var ”mest” vållande. Det kan bli delat ansvar så att båda anses vållande.
Det är alltid en bra idé att göra som påpekades av tidigare inlägg - utgå från att du bara har skyldigheter!
En grundtes i all trafiklagstiftning är att man inte får orsaka olyckor i onödan. Kör alla så blir det heller inga....
/DS
Att anpassa hastigheten till rådande trafiksituation är genomgående krav i trafiken och att man inte skulle få sakta ner på en motorväg är helt fel.
Om du t.ex kommer ikapp en långtradare på motorvägen (se exempel i U-tub-filmen ovan) måste du ju självklart sakta ner om du inte vill krocka med den. Om det GÅR att byta fil för omkörning med god framförhållning är det förstås bra men om det är fullt med trafik i vänsterfilen är det bara att gilla läget och ligga kvar i 80.
Detsamma gäller förstås på påfarten om det krävs för att säkert kunna köra in på motorvägen.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget