Tänka högt under uppkörningen
Jag ska snart köra upp och jag försöker förbereda mig så gott det går. Är väldigt nervös inför uppkörningen och vill lista ut hur jag bäst ska bete mig under uppkörningens gång. Tror ni att det kan vara en bra idé att tänka högt medans man kör? Jag tänker att man till exempel kanske gör ett misstag som man direkt inser var ett misstag och då kan säga högt att ”där gjorde jag fel och skulle gjort så här istället”. Kanske kan då instruktören tycka att man är medveten och ändå kan få godkänt (beroende på hur grovt misstaget var förstås). Eller bryr de sig inte alls om ifall man pratar eller inte? Vad har ni för erfarenhet?
Kanske får du tips i detta inlägget skrivet av en tidigare inspektör ang berättande körning.
https://uppkorningblog.com/2016/04/24/berattande-korning/
Dom tittar på körningen inte på vad du säger, för du ska visa att du har kunskaper om olika trafikregler, men det ska även fungerar när du kör..
”Tror ni att det kan vara en bra idé att tänka högt medans man kör? Jag tänker att man till exempel kanske gör ett misstag som man direkt inser var ett misstag och då kan säga högt att ”där gjorde jag fel och skulle gjort så här istället”
Nope wont work.
lät o vara efterklok tänket går inte hem på en uppkörning.
Tack så mycket för er input. Det låter rimligt att det inte har någon betydelse, och nu när jag tänker efter så kanske man förstör för sig själv lite om man tänker högt.
Jag håller nog tyst under uppkörningen trots allt!
Min bästa vän pratade högt under uppkörningen, typ ”jag kör på en huvudled”, ”här är maxhastigheten 50” osv. Blev godkänd och tyckte det hjälpte henne mycket.
hon gjorde även ett rätt stort misstag men blev godkänd
Jag pratade typ med mig själv under uppkörningen.
Fick till och med beröm för min körning och inte en enda anmärkning!
Uppkörning var till och med mitt i Stockholm så inte ens ”lantiskörkort”.
Så ja, förstår inte varför det inte skulle funka.
Men att jag pratade högt med mig själv var faktiskt för min egen skull (lättare kunna fokusera på min egen körning) och inte för att ”impa” på inspektören.
Jag tror man ska ha rätt inställning för detta.
Kan du köra och kan du reglerna så ska du inte tveka. Varsågod: prata med dig själv om det nu skulle hjälpa DIG!
Det är för ditt bästa och tänk inte på listiga banor nu...
I don’t think it matters really. I talked and explained what I did the whole time and passed although I made a few smaller mistakes.
Just do what is best and most natural for you. It’s still your driving that matters and explaining won’t help you if you don’t drive well. But I don’t think it hurts you either.
Senaste foruminläggen
Rubrik