Start > Körkortsforum > ”Ingripande förekom” på märkli…

”Ingripande förekom” på märkliga grunder?

Katta 2021-05-23 19:35 ! Citera #
När jag körde upp i Mora blev jag vid ett tillfälle osäker på vad hastigheten var. Det var under en kort sträcka mellan två rondeller, så jag valde att ligga kvar i ungefär 40 km/h. Inspektören frågade då hur jag tänkte med hastigheten. Jag svarade att jag var osäker på om det var 40 eller 60, så jag valde 40. Hon sa då Nä, här är det 60. Okej, jag gasade upp (tillfälligt, då nästa rondell kom snabbt på). Väl tillbaka på trafikverket kuggade hon mig, och då jag själv upplevt körningen som väldigt säker blev jag extra förvånad då jag såg på hennes protokoll meningen ”Ingripande har förekommit”. Då jag frågade henne vad som menades sa hon att det var för att hon behövt påminna mig om hastigheten........

Är detta normalt?? Hennes andra synpunkter var tämligen okonkreta och jag lämnade provet med en oerhört stor frustration. Jag önskar ingen som kör upp i Mora denna obehagliga, nedlåtande inspektör!
Gäst 2021-05-23 20:59 ! Citera #
Köra 40 på en 60 väg bör ju vara okej. Ska ju gå att bogsera i 30 på en 60 väg ;) Men att inte känna skillnad på en 40 och 60 väg är ju lite rookie mistake
Gäst 2021-05-23 23:23 ! Citera #
Att kunna köra bil är inte bara att kunna köra säkert
Björn He 2021-05-24 12:24 ! Citera #
Om man kör i 20 km/tim lägre hastighet än den högsta tillåtna hastigheten så kan det i många sammanhang bedömas som orimligt låg hastighet; enligt lag får ett fordon inte åka i ”överdrivet låg hastighet”. Själv bedömer jag att det är relativt olämpligt att köra i lägre hastighet än den högsta tillåtna hastigheten, åtminstone om man kör i cirka 40 km/tim på en 60-väg. Orsaken till att du Katta körde bara 40 på en 60-väg, för att du var ”osäker på om högsta tillåtna var 40 eller 60”, var uppenbarligen att inte du uppmärksammade en 60-skylt, som talar om att högsta tillåtna hastigheten ökar från 40 till 60, trots att det är ditt ansvar att vara tillräckligt uppmärksam på anvisningar för trafikanter som meddelas via vägmärken och trafiksignaler och följa de anvisningarna.

Att köra i ”överdrivet låg hastighet” kan faktiskt i värsta fall orsaka trafikolycka; vid ett tillfälle då jag krockade var det faktiskt en familj som blev påkörda bakifrån av mig vid en vägkorsning där de hade väjningsplikt mot mig, eftersom vägen jag körde på var huvudled, men där de trots att inte väntade tills jag hunnit passera korsningen utan istället svängde in i vägen för mig, och då körde relativt mycket långsammare än 50 km/tim som jag körde, troligtvis för att de tyckte att ”man skall köra i 30 på den där vägen”; när de svängde in i vägen för mig så bara åkte jag rakt in i ”arslet” på deras biljävel, och i regel räknas den trafikant som haft väjningsplikt vid ett olyckstillfälle som ensam vållande. Dock har någon före detta trafikpolis försökt påpeka att även om trafikanten med väjningsplikt brukar räknas som ensam vållande så ligger i praktiken inte hela vållandeskulden på honom/henne, för i de flesta olycksfall ligger en bråkdel av skulden på BÅDA parterna.
Katta 2021-05-24 17:58 ! Citera #
Björn He 2021-05-24
Om man kör i 20 km/tim lägre hastighet än den högsta tillåtna hastigheten så kan det i många sammanhang bedömas som orimligt låg hastighet; enligt lag får ett fordon inte åka i ”överdrivet låg hastighet”. Själv bedömer jag att det är relativt olämpligt att köra i lägre hastighet än den högsta tillåtna hastigheten, åtminstone om man kör i cirka 40 km/tim på en 60-väg. Orsaken till att du Katta körde bara 40 på en 60-väg, för att du var ”osäker på om högsta tillåtna var 40 eller 60”, var uppenbarligen att inte du uppmärksammade en 60-skylt, som talar om att högsta tillåtna hastigheten ökar från 40 till 60, trots att det är ditt ansvar att vara tillräckligt uppmärksam på anvisningar för trafikanter som meddelas via vägmärken och trafiksignaler och följa de anvisningarna.

Att köra i ”överdrivet låg hastighet” kan faktiskt i värsta fall orsaka trafikolycka; vid ett tillfälle då jag krockade var det faktiskt en familj som blev påkörda bakifrån av mig vid en vägkorsning där de hade väjningsplikt mot mig, eftersom vägen jag körde på var huvudled, men där de trots att inte väntade tills jag hunnit passera korsningen utan istället svängde in i vägen för mig, och då körde relativt mycket långsammare än 50 km/tim som jag körde, troligtvis för att de tyckte att ”man skall köra i 30 på den där vägen”; när de svängde in i vägen för mig så bara åkte jag rakt in i ”arslet” på deras biljävel, och i regel räknas den trafikant som haft väjningsplikt vid ett olyckstillfälle som ensam vållande. Dock har någon före detta trafikpolis försökt påpeka att även om trafikanten med väjningsplikt brukar räknas som ensam vållande så ligger i praktiken inte hela vållandeskulden på honom/henne, för i de flesta olycksfall ligger en bråkdel av skulden på BÅDA parterna.
Definitivt en bra poäng! Det som gör mig förvirrad är dock faktumet att sträckan jag körde för långsamt på som sagt var en kort sträcka mellan två rondeller. Även om jag gasat upp i 60 direkt hade jag kort därefter behövt bromsa in igen (eco driving?).. vad som räknas som ett formellt ingripande verkar vara synnerligen godtyckligt, då jag känner flera som missat hastighetsskyltar och råkat köra för långsamt på provet, utan att ens fått en kommentar om det efteråt.
Gäst 2021-05-24 21:33 ! Citera #
Det kan vara ett muntligt ingripande, tillexempel att inspektören ber dig att gasa på för att du har ett felaktigt beteende och kör med överdrivet låg hastighet, vilket skapar frustration hos andra bilister och som sedan skapar olyckor. Men antagligen så hindrade du och störde annan trafik i onödan?
Björn He 2021-06-07 01:03 ! Citera #
Gäst 2021-05-23
Köra 40 på en 60 väg bör ju vara okej. Ska ju gå att bogsera i 30 på en 60 väg ;) Men att inte känna skillnad på en 40 och 60 väg är ju lite rookie mistake
Det är inte tillåtet enligt Trafikförordningen att föra ett fordon i ”överdrivet låg hastighet”. 20 km/tim lägre hastighet än den högsta tillåtna kan i många fall bedömas som relativt ”överdrivet låg hastighet”. Överdrivet låg hastighet kan i vissa fall orsaka fara eller onödigt hinder för bakomvarande trafik. Katta’s misstag var såvitt hon själv uppgett det att hon (jag utgår från att Katta är en tjej) körde i ”enbart” 40 km/tim på väg där högsta tillåtna hastigheten var 60 km/tim, trots att det kanske bedömdes som ”överdrivet låg hastighet”, p.g.a. osäkerhet huruvida högsta tillåtna hastigheten var 40 eller 60 trots att hon var skyldig att ha vetskap om det. Såvitt jag vet så var då hennes misstag att hon ej uppmärksammat eller att hon glömt bort att det stod 60 på den hastighetsskylt hon passerade senast, och alltså har hon då visat brister i sitt ansvar att vara tillräckligt uppmärksam på anvisningar som meddelas för trafikanter via vägmärken, trafiksignaler och vägmarkeringar (och tillämpa/ rätta sig efter såna anvisningar).
El capo 2021-06-07 06:29 ! Citera #
Min första uppkörning blev jag kuggad för samma sak ingripande av inspektör , när jag körde in i rondell men jag gick in väldigt fort 55 km , personligt tycker att en rondell ska man ta typ vid 35 till 40 km , samtidigt jag kör automat , så jag behöver inte tänka på växlande utan kan koncentrera mig mer till trafiken och alla andra dårar som finns ute , om vi är ärliga folk kör alltid mer än det tillåtna hastighet , också det händer i jämt mellanrum när man ser en bil från trafikverket eller med körskolan med skylten körprov en del folk inte alla, tenderar att göra omkörningar som till och med Trafikinspektör får diarré
Gäst 2021-06-08 10:06 ! Citera #
”om vi är ärliga folk kör alltid mer än det tillåtna hastighet ,”

Detta är en mycket vanlig orsak till att man misslyckas på förarprovets praktiska del.

Under den begränsade tid som provet pågår, så får man som aspirant inte utgå fran att saker är”okej för att andra gör så”. Och att följa med i rytmen kommer att leda till ingripande från inspektören, du ska ta egna beslut oberoende av vad andra förare gör i motsvarande situation.

Under provet ska man bete sig optimalt utifrån utbildningsplanens tanke.

Sen, när du har ett eget körkort i handen kan du riskera det så mycket du vill och önskar.
Björn He 2021-06-08 11:15 ! Citera #
Gäst 2021-06-08
”om vi är ärliga folk kör alltid mer än det tillåtna hastighet ,”

Detta är en mycket vanlig orsak till att man misslyckas på förarprovets praktiska del.

Under den begränsade tid som provet pågår, så får man som aspirant inte utgå fran att saker är”okej för att andra gör så”. Och att följa med i rytmen kommer att leda till ingripande från inspektören, du ska ta egna beslut oberoende av vad andra förare gör i motsvarande situation.

Under provet ska man bete sig optimalt utifrån utbildningsplanens tanke.

Sen, när du har ett eget körkort i handen kan du riskera det så mycket du vill och önskar.
Ja du har rätt! Alltså när jag började övningsköra ”på allvar” med pappan så påpekade pappan alltid strängt att jag ”kör för fort” bl.a. när jag gasade upp till cirka 70 km/tim på Centralbron i Stockholms innerstad där högsta tillåtna hastighet var 50 km/tim (eller numera höjd till 60) enligt vägmärke. Jag trodde tydligen av naturlig instinkt att det är okej att köra ”lite fortare än 50” eftersom de flesta andra bilister brukar göra det och jag råkade tydligen ha en lite väl orimlig men naturlig tendens ”att göra som andra bilister gör”. Men jag började känna mig ångerfull över det när jag förstod på allvar att det INTE är okej att köra fortare än den högsta tillåtna hastigheten; bara för att ”de flesta andra trafikanter” brukar göra det så innebär inte det att jag själv skall göra det för då bryter ju jag själv mot regler.

När vi hade nåt snack om trafikanter som inte följer regler på riskettan så berättade jag att jag själv körde fortare än 70 km/tim när jag skulle köra om andra trafikanter på en tvåfältig 70-sträcka, och då påtalade den där trafikskoleläraren för mig att det inte är okej. Jag frågade honom ”Men vadå, är det inte fri hastighet vid omkörning?” och han svarade då ”Nej, det är det inte! Det spelar ingen roll om du kör om eller inte, även om du kör i omkörningsfilen så är det ändå inte tillåtet att köra i högre hastighet än den högsta tillåtna. (Att de flesta bilister brukar göra det innebär ju inte att man själv också skall göra det)”

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest