Start > Körkortsforum > Samma moment vid andra uppkörn…

Samma moment vid andra uppkörning?

Gäst 2021-05-22 15:47 ! Citera #
Ni som kört upp fler än en gång, fick ni göra om momenten ni inte haft anmärkningar på? Det man kuggades på måste man ju självklart göra om och bevisa att man behärskar. Men säg att ni gjorde en felfri backning runt hörn, motorvägskörning, på och avfart utan några anmärkningar på första uppkörningen men kuggades för andra brister, fick ni då göra om även det som godkändes första gången???
Anonym 2021-05-22 20:26 ! Citera #
Ja, självklart så kommer du behöva göra om provet. Det är inspektören som väljer vilka moment som ska ingå, men de gör en helhetsbedömning på hela provet, så det är inte säkert att samma misstag kommer ge dig underkänt per automatik.
Gäst 2021-05-22 23:33 ! Citera #
Du kommer få göra om allt som du gjorde på förra provet, inspektörerna kollar inte bara på det du kuggades på utan det blir som ett helt nytt prov.
Gäst 2021-05-23 11:52 ! Citera #
Det kan bli så ja. Varje uppkörning är som ett nytt provtillfälle, det du gjort på tidigare uppkörning tas inte med i bedömning. Och ofta testas man för nya saker, men du kan också få samma som föregående prov. Däremot testas en del saker nästan alltid, t.ex. statskörning, rondeller, korsningar etc.

Säkerhetskollen brukar man dock inte behöva göra om man klarat den tidigare.
Björn He 2021-05-23 15:07 ! Citera #
När jag klarade uppkörningen på tredje försöket så var det i Västerås, där jag även var på första försöket. Jag tyckte det var relativt mycket lättare köra upp på tredje försöket, som dock var andra försöket i Västerås. På första försöket blev jag kuggad främst med anledning av en fortkörning på 30-sträckan genom Västerås centrum, Södra Ringvägen tror jag den där gatan heter; inspektören hävdade att jag ”åkte i 50 km/tim på den där 30-sträckan”, men jag vill minnas att jag var nere i 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten, men hastigheten måste väl tydligen ha ”stigit av sig själv” när jag släppte på gasen. Olyckligtvis hade jag inte fått lära mig att bilar som går på diesel kan ”gasa av sig själva”; det är ju inte alltid hur lätt som helst att lära sig sånt, och jag tycker inte heller det är rätt att bilar skall kunna öka farten utan gas.
Anna 2021-05-24 11:35 ! Citera #
Björn He 2021-05-23
När jag klarade uppkörningen på tredje försöket så var det i Västerås, där jag även var på första försöket. Jag tyckte det var relativt mycket lättare köra upp på tredje försöket, som dock var andra försöket i Västerås. På första försöket blev jag kuggad främst med anledning av en fortkörning på 30-sträckan genom Västerås centrum, Södra Ringvägen tror jag den där gatan heter; inspektören hävdade att jag ”åkte i 50 km/tim på den där 30-sträckan”, men jag vill minnas att jag var nere i 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten, men hastigheten måste väl tydligen ha ”stigit av sig själv” när jag släppte på gasen. Olyckligtvis hade jag inte fått lära mig att bilar som går på diesel kan ”gasa av sig själva”; det är ju inte alltid hur lätt som helst att lära sig sånt, och jag tycker inte heller det är rätt att bilar skall kunna öka farten utan gas.
Sorry för OT.. Är det så med diesel-bilar? För jag har otroligt svårt att köra Trafikverkets dieselbil, tycker den driver själv och är så otroligt känslig så jag kör ryckigare, sa det på första uppkörningen när det blev en fulare päronsväng att jag upplevde att bilen drev lite extra men då sa inspektören att det var något jag gjorde som jag behövde analysera.. Någon som vet detta? För uppkörningen med deras bil stressar mig så mycket, kör mycket finare och mjukare med privat bil.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 00:40
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo