Start > Körkortsforum > Hastighetsbegränsning

Hastighetsbegränsning

Gäst 2021-05-21 18:07 ! Citera #
Hej, vill bara skriva av mig och samtidigt få bättre förslag på hur man kan göra när man kör under hastighetsbegränsningen men bilar/lastbilar bakom kör snabbare än begränsningen?

Menar att om begränsningen är 80km/h och jag kör 79/80kmh men bekomvarande kör 80+ och hamnar kanske 10-15m bakom. Hur ska jag agera då? Tänk om jag måste bromsa, no where in hhell att jag går iväg därfifrån helskinnad. Detta är jag livrädd för.

Några förslag tack.

Vill sluta med att jag hatar dessa människor med djupet av mitt hjärta och så vill jag säga VAKNA TIDIGARE!!! Ni som kör så skrämmer livet ur folk.
Gäst 2021-05-21 20:35 ! Citera #
Mätare visar för lite. När du kör 79 ligger du i kanske 73-74. Gör folk griniga. Men visst man ska kunna ligga lite långsammare utan att ha någon i röven. Bästa du kan göra är om möjligt gå ut på väggren om det finns en bred sådan för att underlätta omkörning eller köra in på busshållplats eller liknande för att släppa förbi.
Gäst 2021-05-21 21:56 ! Citera #
Gäst 2021-05-21
Mätare visar för lite. När du kör 79 ligger du i kanske 73-74. Gör folk griniga. Men visst man ska kunna ligga lite långsammare utan att ha någon i röven. Bästa du kan göra är om möjligt gå ut på väggren om det finns en bred sådan för att underlätta omkörning eller köra in på busshållplats eller liknande för att släppa förbi.
Men vad ska jag göra då? Då är det ju mätarens fel, visst?

Ska göra så framöver, tack för förslagen!
Gäst 2021-05-21 23:04 ! Citera #
Du kan inte göra något åt det. Det enda du kan göra är att inte ligga för nära fordonet framför dig. Du är ansvarig för att hålla ett säkert avstånd ifall den framför bromsar. Sen finns det ju alltid några klassiker du kan dra men de brukar oftast bara bli värre och den bakom blir mer lack. Men t.ex kör jävligt ojämnt, blinka med bromsljusen lite random så de blir rädda och tror att det är någon drogpåverkad som framför bilen framför dem. Då brukar de hålla lite avstånd. Men som sagt, du kan inte göra något åt det. Så ja lastbilen kommer förmodligen köra in i dig om du tvärnitar och det är inte ditt fel. :o
Gäst 2021-05-22 09:39 ! Citera #
Gäst 2021-05-21
Du kan inte göra något åt det. Det enda du kan göra är att inte ligga för nära fordonet framför dig. Du är ansvarig för att hålla ett säkert avstånd ifall den framför bromsar. Sen finns det ju alltid några klassiker du kan dra men de brukar oftast bara bli värre och den bakom blir mer lack. Men t.ex kör jävligt ojämnt, blinka med bromsljusen lite random så de blir rädda och tror att det är någon drogpåverkad som framför bilen framför dem. Då brukar de hålla lite avstånd. Men som sagt, du kan inte göra något åt det. Så ja lastbilen kommer förmodligen köra in i dig om du tvärnitar och det är inte ditt fel. :o
Jag hade ingen bil framför mig och ingen väggren som jag kunde köra in på och släppa fram lastbilen, man får väl då öka hastigheten för att förhindra en olycka?
Björn He 2021-07-08 20:34 ! Citera #
När jag övningskörde på allvar för första gången med pappan så fick jag omedelbart stränga tillsägelser att INTE köra fortare än 50 km/tim på Centralbron i Stockholms innerstad (där högsta tillåtna hastigheten var 50 km/tim men är numera 60). Orsaken till att jag gasade upp i högre hastighet än 50, trots 50-skyltarna, var tydligen min naturliga tendens att göra som andra trafikanter gör, men jag förstod ganska snabbt att det är absolut förbjudet att köra i högre hastighet än 50 km/tim på en 50-väg, och att andra trafikanter kör i för hög hastighet innebär EJ att man själv skall göra det för då följer man ju inte själv regler; generellt sett finns det ingen ursäkt för körning i högre hastighet än högsta tillåtna. Sen måste man faktiskt köra med hastighetsmätaren på omkring 75 km/tim för att kunna hålla exakt 70 på en 70-väg, för hastighetsmätaren är ju normalt konstruerad för att visa upp till 5 km/tim mer än den hastighet man kör i; det såg jag en gång när jag hade GPS-sändare i bilen.

Vad gäller hastighet på väg så skall den anpassas, utöver den högsta tillåtna hastigheten, ÄVEN efter omständigheter som fordonets skick, väglag, väderlek och siktförhållanden. Det är inte tillåtet att köra i ”överdrivet låg” hastighet men samtidigt inte heller tillåtet enligt den generella hastighetsregeln att köra i hastighet som är för hög för att hinna stanna inom det område av vägen som kan överblickas och i god tid före eventuella hinder som kan förutses.

Om en fordonsförare kommer för nära bakom ett framförvarande fordon så är det helt enkelt förarens eget ansvar att sänka hastigheten om det krävs för att öka avståndet till framförvarande. Eventuella fordonsförare som kolliderar med framförvarande fordon är faktiskt i åtminstone över 90 av 100 fall själva vållande medan den framförvarande fordonsföraren däremot går fri från vållandeansvar, eftersom det är absolut förbjudet att köra med ett avstånd till framförvarande fordon som ej är tillräckligt stort för att kunna undvika risk för kollision med det framförvarande fordonet, i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar; såvitt jag fått veta så är körning med för litet avstånd till framförvarande fordon en trafikförseelse som i regel ger påföljden indraget körkort. Jag blev själv påkörd bakifrån en gång av nån lastbil som måste ha kört för nära bakom mig strax före en rondell; när jag stannade för att iaktta väjningsplikt mot fordon som redan var inne i cirkulationsplatsen så körde bara helt plötsligt den där lastbilen rakt in i ”arslet” på min bil.
Björn He 2021-07-08 21:36 ! Citera #
Gäst 2021-05-21
Hej, vill bara skriva av mig och samtidigt få bättre förslag på hur man kan göra när man kör under hastighetsbegränsningen men bilar/lastbilar bakom kör snabbare än begränsningen?

Menar att om begränsningen är 80km/h och jag kör 79/80kmh men bekomvarande kör 80+ och hamnar kanske 10-15m bakom. Hur ska jag agera då? Tänk om jag måste bromsa, no where in hhell att jag går iväg därfifrån helskinnad. Detta är jag livrädd för.

Några förslag tack.

Vill sluta med att jag hatar dessa människor med djupet av mitt hjärta och så vill jag säga VAKNA TIDIGARE!!! Ni som kör så skrämmer livet ur folk.
Ja blir man påkörd bakifrån så är det ju jättestor risk för så kallade pisksnärtskador, men å andra sidan är det oftast inte straffbart att bli påkörd bakifrån men däremot är det straffbart att köra på någon bakifrån, eller rättare sagt att köra med för litet avstånd till framförvarande fordon, som såvitt jag fått veta är ett brott mot Trafikförordningen som i regel kan ge indraget körkort. Enligt Trafikförordningen är en fordonsförare absolut skyldig att köra med ett avstånd till framförvarande fordon som är tillräckligt stort för att kunna undvika risk för kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor