Start > Körkortsforum > Korsa stopp/varningslinje vid …

Korsa stopp/varningslinje vid vänstersväng???

Gäst 2010-06-15 15:06 ! Citera #
Hade ”provuppkörning” igår med en lärare jag aldrig kört med innan.
Det som han anmärkte på var mina vänstersvängar, som jag själv tyckt att jag haft full koll på innan...!
Istället för att sakta in, växla ner till tvåan och i samband med svängen vara uppmärksam på att placera mig på den nya vägens högersida (så som jag alltid gjort innan) skulle jag köra på trean, göra en ”mjuk sväng” och se till att mitt högra bakhjul körde över varnings-/stopplinjen på den nya vägen, vilket i mina ögon gör att jag genar genom mötande körfält på den nya vägen...
Stämmer detta?? Är det något som ni fått lära er?
Efter att ha pratat med dem i bekantskapskretsen som nyligen tagit körkort, verkar det inte som om någon gjort/lärt sig det sistnämda sättet - så vilket är egentligen rätt?????

Kör upp på torsdag, så jag vill ju gärna veta hur jag skall göra då... (han hade inga anmärkningar i övrigt vad gäller koll på trafiken bakom och framför, placering inför sväng osv, utan det var bara att jag skulle ”gena” över vid svängen...)
Gäst 2010-06-15 16:21 ! Citera #
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att högra hjulet på varningslinjen eller stopplinjen, varningslinjer är ju i mitten av vägen :S
Gäst 2010-06-15 16:28 ! Citera #
Inte varning.... Väjningslinje givetvis... Var lite snabb på tangenterna :-O
Gäst 2010-06-15 20:08 ! Citera #
Vänta du menar när du har väjningsplikt innan du kör in på den nya vägen?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 23:52
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov