Start > Körkortsforum > Säkerhetskontrollerna

Säkerhetskontrollerna

Vera 2021-05-19 23:45 ! Citera #
Hej, jag undrar en sak nu. Har kollat på nästan alla videos på yt nu. När man gör en broms och styrservo kontroll hur fasiken gör man. Det ända min körlärare har sagt är att pumpbromsa och starta motorn samtidigt som man drar i ratten (endast ett håll behövs) och sen klart. Alltså va. Har sett så många olika saker får panik.

Min fråga är, hur gör ni?
Gäst 2021-05-20 01:58 ! Citera #
Pumpa bromsen lite, dra ratten till vänster, håll in koppling och starta bilen,
Du ska känna att bromsen lättas typ
Och ratten blir lätt typ
Vera 2021-05-22 02:08 ! Citera #
Okej då måste väl inspektören godkänna de tänker jag, tack för det snabba svaret.
Vera 2021-05-22 02:11 ! Citera #
Har en till fråga dock, vilka säkerhetskontroller är vanligast att köra, jag ska köra upp i sollentuna och tänker liksom, vilka är de vanligaste där om det ens finns några eller är det bara random?
Gäst 2021-05-22 09:42 ! Citera #
Jag fick bara kolla bältet.
Gäst 2021-05-29 15:05 ! Citera #
Säkerhetskontrollerna du blir tvungen att göra på uppkörningen varierar mellan kontrollanter och trafikverkets stationer. Det som dock är vanligast är säkerhetskontroller som att kolla styr och broms-servo, eftersom de gärna vill påbörja uppkörningen så fort som möjligt. Oftast så väljer de nog enklare säkerhetskontroller om de ser att du kommer från en trafikskola. Det är inte ofta som de kräver att du ska göra fler än två säkerhetskontroller, men det behöver inte betyda att de inte kan be dig att exempelvis kolla alla exteriöra lysen på bilen.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor