Start > Körkortsforum > Straff för rattfylleri vid för…

Straff för rattfylleri vid förstagångsbrott

Gäst 2021-05-17 11:10 ! Citera #
På trafikverkets hemsida står det ”om det är ett förstagångsbrott och om föraren inte har orsakat någon olycka, brukar straffet bli villkorlig dom eller skyddstillsyn kombinerat med samhällstjänst. Skyddstillsyn kan innebära att den dömde får läkarvård eller nykterhetsvårdande behandling.”

Jag undrar om körkortet också återkallas då och om man blir straffad för rattfylleri också? Tycker det inte står så tydligt vilka straff som gäller vad
gäst. 2021-05-17 18:58 ! Citera #
Det återkallas.....

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Rattfylleri/Vad-hander-den-som-rapporteras-for-rattfylleri/
Gäst 2021-05-18 13:30 ! Citera #
Då verkar det ju som att det är värre vid förstagångsbrott? Eftersom att det endast står dagsböter vid rattfylleri men villkorlig dom eller skyddstillsyn samt samhällstjänst vid förstagångsbrott.
Gäst 2021-05-18 13:45 ! Citera #
Nej, böter är en lindrigare påföljd än fängelse, och villkorlig dom är en lindrigare påföljd än böter.
Gäst 2021-05-18 15:59 ! Citera #
Åh okej då förstår jag, tack! Så man får alltså ingen böter om det blir villkorlig dom?
gäst. 2021-05-18 22:06 ! Citera #
Gäst 2021-05-18
Åh okej då förstår jag, tack! Så man får alltså ingen böter om det blir villkorlig dom?
Nja.

en lämplig jurist inom trafik bör titta på det specifika fallet.

kan få böter med.

juridik är klurigt som stryk.

advokatfirmanstahl.se/kristoffer-stahl-blogg/2020/10/5/vad-innebr-villkorlig-dom

starkt tippat den som skapat inlägget och frågar här på forumet trafik juridik...har kört på fyllan gissar jag.

kolla med en jurist vad som kommer gälla i dennes fall...

dra i nödtrådar på ett forum där man tar körkort och frågar om hjälp i körande och trafik regler/frågor är helt fel.

då det är upp till olika instanser inom rättsbäsende avgöra...

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov