Start > Körkortsforum > Parkeringsskyltar

Parkeringsskyltar

Fille 2021-05-14 12:16 ! Citera #
Hej alla, vet inte hur aktivt detta forum är. Hittade hit av en slump nyligen. Jag brister i teorin , och min största brist är parkeringsskyltar och vad som gäller. någon som vet vart jag kan hitta dessa och förtydligande av dessa? letar febrilt här på sidan, men någon som vet mer? :) mvh fille
GÄST 2021-05-14 13:05 ! Citera #
Hejsan!
Du kan tydligen inte leta allt för febrilt då jag hittade alla märken här på sidan inom 30 sekunder :D
Kolla under kategorin ”Teori&trafikregler” så kommer det hamna rätt
Björn He 2021-05-14 13:10 ! Citera #
Exakt vilka parkeringsskyltar menar du?

Skylten med P (som i ”Parkering”) betyder i varje fall ”Parkeringsplats”, alltså plats avsedd för parkering av fordon. Om det saknas tilläggstavla som upplyser om att tillåten parkering är tidsbegränsad så är det alltid max 24 timmar under vardagar (utom lördag och dag före helgdag) som gäller; enligt Trafikförordningen får ett fordon inte vara parkerat längre än 24 timmar under vardagar, utom dag före söndag eller helgdag, på allmän plats inom tätbebyggt område och på allmän väg.

Sen finns det normalt olika typer av siffror som anger klockslag för tillåten parkering eller parkeringsförbud, dels siffror utan parentes men dels också siffror inom parentes och rödfärgade siffror; de siffror som saknar parentes betyder vardagar utom dag före söndag eller helgdag medan siffror inom parentes betyder lördag eller dag före helgdag och röda siffror söndag eller helgdag, såvida inget annat anges: Det kan exempelvis stå ”onsdag 8-16” på en tilläggstavla under en skylt som förbjuder parkering och det betyder ju då att det är parkeringsförbud från klockan 8 till 16 på onsdagar (ÄVEN på en onsdag som är en helgdag).
Fille 2021-05-15 11:00 ! Citera #
Tack Björn för svar Björn upskattas :) jag tänkte mer på hur alla skyltar överlag ser ut. Alla symboler. Tittat i flikarna som Gäst kommenterade, men där ser jag inte alla skyltar även om det var bra förklarat :)
Gäst 2021-05-15 11:42 ! Citera #
Här finns en samlad affisch från Transportstyrelsen med alla vägmärken: https://www.transportstyrelsen.se/4afd68/globalassets/global/publikationer/vag/vagmarken/vagmarkesaffisch_88048_2017-12-01_webb.pdf

Vad saknar du, ge exempel så blir det lättare att förstå?

Samtliga finns även här på sidan, t.ex. alla symboler:

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/symboler/

Här finns parkeringsförbud etc:

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/forbudsmarken/
Björn He 2021-05-16 20:10 ! Citera #
Jag vill tillägga en sak angående skylten med rött snedstreck över blå bakgrund, som betyder ”Förbud att parkera”, och skylten med rött kryss över blå bakgrund, som betyder ”Förbud att stanna eller parkera”; att såvida inget annat anges så gäller förbudet på skyltens sida av vägen fram till nästa vägkorsning. Sen om det finns en uppsatt parkeringsskylt, alltså en kvadratformad blå skylt med P (som i Parkering), strax efter en vägkorsning så betyder det också parkering tillåten på skyltens sida av vägen fram till nästa vägkorsning, med undantag för eventuella platser där det i regel är generellt parkeringsförbud; en sån plats kan ju vara bl.a. en in- eller utfart till eller från en fastighet, och det är ju i regel alltid förbjudet att parkera där fordonet blockerar infarten eller utfarten till eller från en fastighet alternativt där fordonet ”väsentligen försvårar in- eller utfart till eller från en fastighet”.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest