Start > Körkortsforum > Köra utanför sverige?

Köra utanför sverige?

Tja 2021-05-13 23:04 ! Citera #
Tog körtkort för två dagar sedan, undrar därmed hur länge jag behöver vänta innan jag får lov att köra utanför Sverige? När jag blev godkänd nämnde han en siffra men jag var i extas så minns ej..
Gäst 2021-05-15 23:33 ! Citera #
Du har fått körkortet.

Jappo....du får köra utomlands, utanför Sverige.
Björn He 2021-05-16 20:03 ! Citera #
Såvitt jag vet är svenskt körkort inte giltigt hur länge som helst utomlands. När jag var med familjen på korttidsresa i Tyskland så berättade en svensk då 19-årig kille, som jobbade på hotellet, att ett svenskt körkort är giltigt i Tyskland 3 månader efter inresan till landet, och därefter måste man skaffa sig tyskt körkort för att få fortsätta köra.

Jag skulle dock önska att HELA Europa, eller åtminstone EU, hade haft gemensamma trafikregler istället för egna trafikregler i varje land, för då hade det varit mycket lättare för alla européer att anpassa sig efter samma trafikregler. Det är väl för att vart och ett av de europeiska länderna har sina egna trafikregler som ett svenskt körkort i princip endast är giltigt i Sverige.
gäst 2021-05-17 19:05 ! Citera #
Saxxat..

För dig som är permanent bosatt i Tyskland
Du som har ett svenskt körkort och bor i Tyskland kan använda ditt svenska körkort så länge det är giltigt. Därefter behöver du förnya körkortet. Om du då är permanent bosatt i ett land inom EES, såsom Tyskland, ska körkortet bytas ut till ett körkort från det landet.

Den som är permanent bosatt i ett land inom EES, exempelvis i Tyskland, ska förnya körkortet hos den lokala myndighet

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor