Start > Körkortsforum > Back-kameror/sensorer??

Back-kameror/sensorer??

Ploppen 2021-05-13 17:17 ! Citera #
Har någon av er som kört upp varit med om att ni fick använda er av back-kamera/sensorerna vid parkering?? Det får man väl inte!

Vidare undrar jag om det stämmer ifall man måste vänta på att fotgängare passerat övergångsstället i båda körfälten (alltså inklusive mötandes på andra sidan) innan man ska köra vidare på en uppkörning, annars kan man bli kuggad??
Gäst 2021-05-13 17:20 ! Citera #
Förtydligande:

Säg att det är EN fotgängare du lämnar företräde, att du då ska vänta på att denne passerat ditt körfält (självklart) men även vidare passera vänster körfält och man först ska köra när denne lämnat hela övergångsstället??
Gäst 2021-05-14 12:08 ! Citera #
Ploppen 2021-05-13
Har någon av er som kört upp varit med om att ni fick använda er av back-kamera/sensorerna vid parkering?? Det får man väl inte!

Vidare undrar jag om det stämmer ifall man måste vänta på att fotgängare passerat övergångsstället i båda körfälten (alltså inklusive mötandes på andra sidan) innan man ska köra vidare på en uppkörning, annars kan man bli kuggad??
Du får använda alla typer av ”hjälpmedel” som finns i bilen du kör upp i. Sen att man inte ska lära sig backa med hjälp av det i början är en sak, för såklart är det viktigt att kunna eftersom det inte är självklart att bilar du kör i framtiden har dessa typer av funktioner.
Men på uppkörningen så ska du ju använda det redskap som finns i bilen för att köra så säkert och tryggt som möjligt, och även om du har en backkamera så behöver du ha uppsikt bak och fram i alla vinklar och hålla blicken rörlig.
Gäst 2021-05-17 09:51 ! Citera #
Jag fick backa med backkameran. :) min inspektör nämnde det även flertal gånger under uppkörningen. Jag hade inte övat på att använda den under övningskörningen så sket lite i den, men för mig var det inga problem att använda den om man ville!

Ang. Gångtrafikanten: nej, tror absolut inte man blir kuggad om du kör fast personen går över motsatta körfältets övergångsställe (alltså om hen har passerat dig innan). Det låter ju helt sjukt. Snarare att du blir kuggad OM du väntar på det, pga blockering? Eller?

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor