Start > Körkortsforum > Manuellt körkort - onödigt?

Manuellt körkort - onödigt?

Gäst 2021-05-13 00:58 ! Citera #
Tog manuellt körkort förra året och funderat en hel del kring om det var onödigt.

Alla bilar jag hyrt har varit automatväxlade. Majoriteten av bilförsäljningen idag består av hybrid eller elbilar, dvs alla är automatväxlade.

Många stora biltillverkare uppger att de överger eller minskar sin tillverkning av manuellt växlade bilar drastiskt.

Även kompisar (om man skulle låna bil) har 8 av 10 ggr automatlåda.

Är hela fordonsflottan utbytt till automat inom 5-10 år? Vad tror ni?

Är det inte onödigt att ta manuellt körkort idag?
Gäst 2021-05-13 01:10 ! Citera #
Nej, så länge det finns manuella bilar. Tror minst 20 år till. Själv har jag aldrig kört automat. :|
Gäst 2021-05-13 06:46 ! Citera #
Vad funderar du över exakt? Du har inte ”manuellt körkort”, du har körkort för alla bilar.

2 av 10 som du nämner är ändå ganska mycket manuellt.

Var glad för att du har ett riktigt körkort utan begränsning.
Gäst 2021-05-13 07:35 ! Citera #
Gäst 2021-05-13
Vad funderar du över exakt? Du har inte ”manuellt körkort”, du har körkort för alla bilar.

2 av 10 som du nämner är ändå ganska mycket manuellt.

Var glad för att du har ett riktigt körkort utan begränsning.
Fast det är dock skitlätt att ”låsa” upp kortet från automat till manuellt senare.

1) Behöver inte ens göra om teorin

2) Kan till och med ta med dig vilken manuellbil so helst till uppkörningen, behöver inte ens vara dubbelkommando

3) Uppkörningen är mest fokus på själva växlingen och eco drive. De är mindre petiga än på vanliga uppkörning.


Så du är verkligen inte begränsad, du snarare pausar / skjuter fram det. Det är fan verkligen inte kört som folk får det att låta som.
Gäst 2021-05-13 07:50 ! Citera #
Gäst 2021-05-13
Fast det är dock skitlätt att ”låsa” upp kortet från automat till manuellt senare.

1) Behöver inte ens göra om teorin

2) Kan till och med ta med dig vilken manuellbil so helst till uppkörningen, behöver inte ens vara dubbelkommando

3) Uppkörningen är mest fokus på själva växlingen och eco drive. De är mindre petiga än på vanliga uppkörning.


Så du är verkligen inte begränsad, du snarare pausar / skjuter fram det. Det är fan verkligen inte kört som folk får det att låta som.
Men om man har vanligt körkort, finns det väl ingen anledning att tänka ”borde jag tagit automat”?

Köerna till uppkörning är brutala och det kostar att köra upp. Det är väl liiite jobbigare än att returnera ett Zalandopaket på ICA :lol:
Gäst 2021-05-13 10:39 ! Citera #
Gäst 2021-05-13
Men om man har vanligt körkort, finns det väl ingen anledning att tänka ”borde jag tagit automat”?

Köerna till uppkörning är brutala och det kostar att köra upp. Det är väl liiite jobbigare än att returnera ett Zalandopaket på ICA :lol:
Nej, såklart inte men jag tänkte mer på dem som är demotiverade pga problem med växlingen i början. För mig var det liksom lättare att börja med automat så man lär sig hitta vägar, samspel med övriga trafikanter, snappa upp skyltar osv. Man har betydligt mer tid på sig att vara uppmärksam på viktiga saker: Allt runt omkring dig.

Sen när man vant sig vid det så var växlingen mindre problem. Helt plötsligt kändes det inte som en uppförsbacke längre.

Men alla vi är olika.

Sen finns det de som kuggat flera gånger och vill inte att godkänt teoriprovet inte ska rinna ut i sanden. Då är det kanske bra att ta automatuppkörning för att ”paxa” teoriprovet och på så sätt kan förlänga detta. Ta manuelluppkörningen senare så slipper man ta om teoriprovet.

Jag tyckte definitivt att det kändes betydligt lättare att ta automatuppkörning än manuelluppkörning (jag gjorde manuelluppkörrning först och misslyckades och sedan automatuppkörning och då var det inga problem).

Ett år senare tog jag det där ”uppgraderingsprovet” igen efter ett år kört ute i trafiken med automatbil och det gick hur bra som helst att uppgradera.
gäst 2021-05-13 16:38 ! Citera #
Majoriteten av nybilsförsäljningen är automat växlade bilar idag.

en del märkenas modeller går inte ens få med manuell låda.

kan tyckas onödigt med manuel låda.

men kan tala för mig själv. ångrar inte en sekund att jag tog manuell.
föredrar manuell...rolig bilkörning med kontroll...riktigt kul.

sedan finns det pros and cons hps båda såklart ...

men om bara ta körkort av praktiska skäl o snabbt....alla dar i veckan automat körkort.

rekomenderade en vän att ta automat då denne pluggade o hade lite kämpigt m växlandet....snackade ett tag sa att hey fler o fler bilar är automat växlade idag.
frågade även vilken bil tror du kommer köra? en gammal volvo eller en nyare nåntingish märke...svaret vart tydligt....

samt sen uppgradera senare om vill köpa en klassisk fräsig 80 tals porsche eller BMW mitten 80 m manuell låda like me så då finns inte automat på kartan..
Gäst 2021-05-14 00:08 ! Citera #
Gäst 2021-05-13
Vad funderar du över exakt? Du har inte ”manuellt körkort”, du har körkort för alla bilar.

2 av 10 som du nämner är ändå ganska mycket manuellt.

Var glad för att du har ett riktigt körkort utan begränsning.
Oj öm tå? Som frågeställningen lyder, om det var onödigt sett till nuläget och framtiden. Tråkig och sur attityd, har du själv ens körkort?

Hade ingen att övningsköra med så fick ta allt via körskolan vilket blev väldigt dyrt i slutändan för ngt som är på väg att fasas ut för gott.

Är 20% mycket? Är glad över körkortet men hade kanske varit gladare med 20k på sparkontot och ett automatkörkort.
Gäst 2021-05-14 00:11 ! Citera #
Gäst 2021-05-13
Men om man har vanligt körkort, finns det väl ingen anledning att tänka ”borde jag tagit automat”?

Köerna till uppkörning är brutala och det kostar att köra upp. Det är väl liiite jobbigare än att returnera ett Zalandopaket på ICA :lol:
Anledningen till att jag funderar är för att jag inte kört en bil med manuell växellåda sen uppkörningen.

De är inte tillgängliga helt enkelt..
Gäst 2021-05-14 07:36 ! Citera #
Gäst 2021-05-14
Oj öm tå? Som frågeställningen lyder, om det var onödigt sett till nuläget och framtiden. Tråkig och sur attityd, har du själv ens körkort?

Hade ingen att övningsköra med så fick ta allt via körskolan vilket blev väldigt dyrt i slutändan för ngt som är på väg att fasas ut för gott.

Är 20% mycket? Är glad över körkortet men hade kanske varit gladare med 20k på sparkontot och ett automatkörkort.
Okej, om det kostade dig 20 000 extra, så hade det varit värt med automatbegränsat körkort. Men om allt var lika, det vill säga inga ökade övningskostnader, så är det självklart bättre med vanligt körkort.

Du borde ha nämnt 20 000 i ditt första inlägg.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo