Start > Körkortsforum > Klarad uppkörning Högsbo, Göte…

Klarad uppkörning Högsbo, Göteborg

Gbg 2021-05-11 13:14 ! Citera #
Hej allesammans! Ville bara skriva här att jag äntligen klarade min uppkörning idag i Göteborg! :D :D Jag tappade hoppet efter att ha kuggat två uppkörningar tills att jag bestämde mig att nu jävlar ska jag lösa sista uppkörningen. Ta det lugnt, stressa inte, visa att du är uppmärksam och kan reglerna. Jag körde inte felfritt idag, vilket är helt okej! Se bara till att lösa problemet. Har ni några frågor/funderingar är det bara att skriva så ska jag svara så gott jag kan! :)
Gäst 2021-05-11 14:35 ! Citera #
Stort grattis till dig!

Vilka missar/fel gjorde du?
Vilket moment var du mest nöjd /missnöjd med? Vad för säkerhetskontroll fick du göra? Fick du fickparkera? Trafikverkets bil eller skolans? :)
Gbg 2021-05-11 18:10 ! Citera #
Tack snälla! :)
Vid ca 3 tillfällen hamnade jag i fel fil när jag skulle följa skyltarna, även i cirkulationsplats när jag skulle vänster så hamnade jag i högra filen, men löste det i god tid så jag aldrig blev en trafikfara.

Min säkerheterskontroll var att kolla däcken, behövde inte göra den efter första gången (skönt).

Jag fick göra en fickparkering, det var en stor rädsla, men jag löste den så jävla bra!! Och det var det momentet jag var mest stolt över måste jag säga! Överträffade mig själv vilket var asnajs!

Jag hade trafikverkets bil, gick hur bra som helst. Dem är väldigt pedagogiska och visar vart allt sitter och hur du flyttar fram/bak stolen och var start knapp sitter osv osv. Detta var också en sak jag var orolig över men du kuggar inte om du inte vet vart saker o ting sitter, fråga hellre en gång för mycket än för lite!

Tack återigen och önskar dig lycka till! :D
Gäst 2021-05-12 20:10 ! Citera #
Vilken tid hade du uppkörning?
Gäst 2021-05-12 20:11 ! Citera #
Kan du beskriva vägen?
Gbg 2021-05-12 22:46 ! Citera #
Kl 07:00, tidig morgon så gäller att vara morgonpigg och taggad för att köra bil 8-)

Jag fick följa skyltarna mot centrum, därefter svänga in mot Änggården där jag visade tydligt att jag kunde högerregeln, där hittade vi en fickparkering sen körde vi därifrån. Vidare in mot Slottskogsvallen och sedan skyltarna 158 särö, gjorde en vänstersväng borta vid Askim - Hult. Sedan skyltar mot centrum igen och sedan Sahlgrenska, sen tillbaka till Högsbo. Detta är dock en utav många rutter som kommer.

Rutter mot Mölndal/centrum/Frölunda är vanligt. Detta är bara en utav flera som kan förekomma!
Frieda 2021-06-16 19:19 ! Citera #
Tack för infon! Jag ska köra upp i Högsbo nu på fredag. Har skuggat två ggr i Kungälv tidigare. Har kört med Bosses i Kungälv sedan februari i år och det har gått både bra och dåligt. Jag kuggade på första för att jag gjorde ”slarv fel”. Så då var jag inte så arg för jag fattade att jag hade gjort fel på sånna sätt att det inte skulle gå. Men andra gången så var det andra saker som jag kuggade på som jag klarade första gången och tvärtom. Så tycker överlag att dom är extremt petiga där. Samt att Kungälv som ställe att köra på är fett rörigt. Bara massa av och påfarter till Motorväg, massa korsningar och extremt mkt rondeller och områden som växlar både tempo och annat. Jag tyckte att jag körde så pass bra att jag borde klarat det andra gången. Men hon hängde upp sig på att jag hade lite fel placering i rondellen när jag skulle rakt fram samt att mitt samspel med trafikanterna på motorvägen inte var så bra, så att dom blev förvirrade av min körning.

Så jag hoppas på bättre tur i Högsbo, har övningskört massor där med min privata handledare och bor i närheten så är mkt bekant med vägarna där. Inte alls samma ”hets” som i Kungälv. Har oxå hört och sett att dom är hårdare i Kungälv på att godkänna.

Vilka bilar brukar man få köra med i Högsbo? Vilken bil är den vanligaste? Kan man önska vilken bil man vill köra med? Jag har kört en Kia på skolan jag gick, men en Peugeot hemma samt en Toyota med en annan vän. Så är van vid lite olika bilar. Man ska ju kunna hantera vilken bil som helst. Men tänker om det är svårare när man kör upp med en bil som man aldrig kört med?
Zabu 2021-06-16 20:53 ! Citera #
Jag håller med dig om Kungälv, Jag har kuggat idag, andra gången.
Anna 2021-06-16 21:57 ! Citera #
Jag ska också göra uppkörningen i högsbo nästa vecka då jag känner till vägarna där mycket bättre än andra ställen. Detta är min första uppkörning så är lite små nervös inför vad man kan förvänta sig på uppkörningen. Har hört att det det är lite strikt där men det är väll så på all ställen.

Men tänker om någon som har kört upp där kan ge lite tips och råd som: vilken rutt man tog, vilka säkerhetskontroll som man fick? Har kört lite olika bilar men inte de som man får köra upp med.
Nita 2021-06-29 23:06 ! Citera #
Körde upp i Högsbo idag och klarade mig på första försöket. Ska säga att det var trots råd från körskolan att avvakta. Men jag kände mig redo och bokad på egen hand. Superfint bemötande och en inspektör som gav mig lugn och rätt förutsättningar för att göra mitt bästa. Körde upp kl 12:30 och det var lagom trafik ute. Mitt största tips: ta det lugnt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov