Start > Körkortsforum > Varför klarade ni inte uppkörn…

Varför klarade ni inte uppkörningen?

Gäst 2010-06-10 15:57 ! Citera #
Hejsan!

Jag ska köra upp om en vecka och behöver lite tips från er varför ni inte blev godkända vid körprovet. Var ni för nervösa? Och vad var det för fel körinspektionen tyckte ni gjorde?

De felen jag gör just nu är att inte titta i bakspegeln (som jag alltid gjorde innan men har glömt bort) och köra för närma kanten vilket är jättejobbigt.
Carlnord 2010-06-12 16:41 ! Citera #
Jag klarade inte uppkörningen för att jag har en lätt tendens att bli väldigt nervösa i nya situationer, vilket även hände här :cry:. Fast man kan ju se det som en lärande process, om man är väldigt nervös vid uppkörningen så kanske man inte riktigt är redo för den, vilket jag mycket väl märkte :o .
Samuel 2010-06-21 15:57 ! Citera #
Första gången jag körde upp så hade jag för hög hastighet i en lite skymd korsning. Samt jag råka ligga i en bussfil ett tag. Andra gången så körde jag för långsamt i ett villaområde med massa barn, kontrollanten tyckte att det inte var ecodriving. På tredje försöket tog jag körkortet med samma kontrollant som andra uppkörningen.
miss 2010-06-23 10:07 ! Citera #
Första: nervös, fältbyten i tid o ingen omkörning av en lastbil på motorväg
andra: backning runt hörn, för rattvild 8-)
Gäst 2010-06-24 13:18 ! Citera #
När jag körde upp råkade jag köra om en bil på höger sida på motorvägen. Då var det nerverna som spelade mig ett spratt för jag vet ju själv att man inte får göra det. Sen så hade jag för låg fart på påfarten till motorvägen.

Bara du tar det lugnt och försöker att hålla nerverna i styr ska det nog gå galant. Glöm inte att tro på dig själv och inte bli besviken om du misslyckas. Det är bara att försöka igen!!’

Lycka till.
Gäst 2010-07-06 19:36 ! Citera #
Jag vände inte på huvudet ordentligt så läraren tyckte att jag inte tittade i speglarna överhuvudtaget xD hoppas på att jag klarar mig bätte andra gången! tränat huvudrörelser!
Gäst 2010-08-03 16:44 ! Citera #
Jag missade min uppkörning på grund av för hög hastighet förbi en buss, eco-driving samt lite för hög hastighet för väglaget (det var halvt översvämning i stan under min uppkörning...). Jag hade tur som fick en bra kontrollant vilket gjorde att jag inte kände mig det minsta nervös, men det var väl nerverna som gjorde att jag missade, vet ju hur man ska köra egentligen.

Så mitt tips är väl att ta det lugnt och inte göra idiotmisstag som jag gjorde, samt att inte köra upp i hällregn, man ser inget ;)
NymN 2010-08-07 00:32 ! Citera #
miss
Första: nervös, fältbyten i tid o ingen omkörning av en lastbil på motorväg
andra: backning runt hörn, för rattvild 8-)

Kan man kuggas för att man inte kör om en lastbil på motorväg?! :o
Jayson 2010-08-09 17:45 ! Citera #
Hej!

jag har kört upp två gånger tidigare och kuggade båda gångerna. Jag skyller på nerverna och kanske en aning dålig förberedelse inför de olika momenten på uppkörningen, som t ex in- och utvändig säkerhetskontroll. Men nu ger jag mig på det igen och känner mig mycket mer förberedd då jag kört en hel del privat och tränat mkt er på specifika saker.
/Jayson

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor