Start > Körkortsforum > Automatkörkort men övningsköra…

Automatkörkort men övningsköra med manuell bil

Solis 2021-05-06 21:17 ! Citera #
Hej,
Ska ta automatkörkort men min private handledare har endast en manuell bil, dvs med växellåda. Är det ok eller måste man övningsköra med en automatbil? Kommer övningsköra med automat på trafikskolan såklart.
Gäst 2021-05-06 22:16 ! Citera #
Hej!

Jag tänker rent spontant att den mängdträning du kommer göra med den manuella bilen kanske gör det värt att ta manuellt körkort? :) eller varför vill du ta automat?
Solis 2021-05-06 23:34 ! Citera #
En sak mindre att tänka på vid uppkörningen. :)
Gäst 2021-05-07 11:57 ! Citera #
Ja såklart, så är det ju! Men om du ändå kommer mängdträna med manuellt så kommer du säkert få in rutinen kring det också, med koppling och dragläge och sånt tänker jag. :)
Gäst 2021-05-07 16:31 ! Citera #
Då kommer du ju behöva lära dig växla så varför inte bara ta manuellt kort?
Gäst 2021-05-12 03:17 ! Citera #
Det funkar mycket bra. Kan man köra manuell bil blir det mycket enklare med automat.
Gäst 2021-05-12 16:56 ! Citera #
Jag började faktiskt med att övningsköra med manuellt och jag tog säkert kanske 150 lektioner manuellt men sedan tog jag uppkörningen med automat istället.


Gick hur bra som helst.

Jag tog kanske max 15 lektioner automat.

Funderar faktiskt på att låsa upp automatkörkortet snart och boka in en uppkörning med manuellt.

Ska inte vara några problem.
Gäst 2021-05-29 15:00 ! Citera #
Du måste inte övningsköra med automatlåda för att ta automatkort. Dock så är det upp till trafikskolan att avgöra om du ska få ta uppkörningen via dem. De ser utifrån hur bra du kör med manuell bil hur kapabel du är att köra bil med automatlåda.

Att du kan köra bil med manuell låda betyder inte att du instinktivt kan köra en bil med automatlåda. Däremot så är det ju betydligt mycket enklare än manuell låda. Så att ta automatkörkort med de kunskaper du har för manuell låda ska inte vara några problem.
Björn He 2021-05-29 17:33 ! Citera #
Man får övningsköra med vilken bil man själv vill innan körkortsprovet, och sen välja själv om man vill ta normalt körkort eller körkort för enbart automatväxlad bil. Men jag rekommenderar att undvika automatkörkort, eftersom man kan få köra alla typer av personbilar med normalt körkort medan man däremot får köra enbart automatväxlade bilar med automatkort. Tyvärr är ju långt ifrån alla bilar automatväxlade.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I går 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest