Hastighetsbegränsningen är 70 km. Ja, man får köra om på vänster sida..
Men om bilarna kör i 80 km / h på 70-väg får man köra om då på vänster sida?
Menar du inte höger sida nu? På motorväg över 80 får du ej köra om på höger sida. På motorväg med flera körfält där hastighetsbegränsningen är mindre än 80 får du köra om på höger sida. Spelar ingen roll om personen du kör om kör i 120. Fast då måste du ju själv köra i 130 för att köra om den
Så inte så troligt scenario.
Så klart menade jag höger sida. :-)
Tack för svaret och glad sommar! När den kommer.
Enligt Trafikförordningen skall en fordonsförare, vid färd på väg, framföra fordonet i körfältet beläget längst till höger (i färdriktningen) utom när föraren ämnar köra om långsammare fordon, som skall göras på sidan närmast mötande trafik, såvida inte vägen har minst två körfält utan (tillåten) mötande trafik och en tillåten hastighet som är högst 70 km/tim, då det är tillåtet att välja det körfält som är lämpligast för den fortsatta färden.
Att köra om ett fordon på sidan närmast egen vägkant är (enligt svensk lag) alltså tillåtet på en väg med flera körfält för trafik i samma färdriktning, om vägens högsta tillåtna hastighet är max 70 km/tim, men om den däremot är högre än 70 så är det inte tillåtet, såvida inte det är tät köbildning i samtliga körfält eller körfälten leder till olika destinationer enligt körfältsvägvisare.
En av mina gamla universitetskamrater, som klarade sin uppkörning på tredje försöket, berättade att han blev kuggad på första försöket med anledning av ”bara” ett enda (relativt lindrigt) misstag han gjorde på den trefältiga 110-sträckan på Nynäsvägen tror jag; hans misstag var att han körde om en långsammare bil, som körde i relativt lägre hastighet än 110 km/tim i mittersta körfältet, på sidan närmast vägkanten, och med anledning av det ”misstaget” sa inspektören att dessvärre kan han inte godkännas eftersom inte han följt regler trots att man förväntas följa gällande trafikregler (åtminstone vid uppkörningstillfället); det är ju i regel inte tillåtet köra om på sidan närmast vägkanten som han gjorde ute på Nynäsvägen, och om han mot förmodan ville köra om den där långsammare ”mittfältssnigeln” så skulle han sänka sin hastighet och göra ett dubbelt körfältsbyte till det vänstra körfältet - istället för att köra om i det högra körfältet - eftersom inte omkörning till höger är tillåten (eller det hade ju varit tillåtet om högsta tillåtna hastigheten varit högst 70 km/tim men nu var ju den 110 och alltså HÖGRE ÄN 70).
^Dessvärre är det tydligen vanligt förekommande på den där trefältiga 110-sträckan på Nynäsvägen mellan Trångsund/Farsta och Handen, att fordon kör i mitten istället för till höger utan att köra om andra fordon eller ens köra i omkring 110 km/tim, men det går att undvika olaglig omkörning på höger sida har jag märkt; när jag kör där så brukar jag alltid i god tid placera mig i körfältet längst till vänster och stanna kvar där ända tills jag passerat och placerat mig framför alla ”mittfältssniglar”; så borde nog min före detta universitetskamrat också ha gjort på första uppkörningsförsöket.