Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörningen

Kuggade uppkörningen

Retard42069 2021-05-05 20:43 ! Citera #
Din körning är underkänd.
Grundorsak till underkännandet är:
Trafiksäkerhet och beteende

Din körning visar brister i att:
Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp

Detta får konsekvenser på:
Manövrering

Din körning visar brister i att:
Uppvisa en rutinmässig manövrering
Miljömedveten körning

Din körning visar brister i att:
Köra fordonet med god planering och framförhållning
Använda körteknik som medför låg bränsleförbrukning
Trafiksäkerhet och beteende

Din körning visar brister i att:
Visa god uppmärksamhet
Samspela med andra trafikanter
Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder

Brister har visat sig i följande situationer:
Gatukorsning
Infart på landsväg
Körning på landsväg
Körning på smal/krokig väg
Sväng från landsväg

--------------------------------------------------------

Hej, detta var anledningarna som jag kuggade min uppkörning på för någon vecka sedan.

instruktören angav att dem främsta orsakerna var att jag planerade dåligt och hade dålig hastighets anpassning (återkommer till det).

Jag påstår att anledningen för att han ansåg att jag hade dålig planering var på grund av följande situation.

Jag skulle köra rakt fram sedan svänga vänster på en 30 väg som avsmalnade strax innan korsningen. I situationen som jag befann mig i så hade det bildats en kö på några bilar som skymde sikten av ett övergångsställe som fanns i vägen som jag skulle svänga in i. När jag anlände nära övergångsstället med den avsmalnade vägen så väntade jag tills de andra bilarna passerade för att sedan svänga, men innan jag svängde så kollade jag inte på övergångstället. När jag väl hade börjat svänga så kommer det en cyklist som cyklar, men inte över övergångstället utan han svänger in i vägen som jag ska nu börja åka i.

Utöver denna ”fuck upp” så påstår jag att min planering är ganska bra, jag sänker farten i tid, sänker farten om jag ser en bilkö framför mig eller ngt annat hinder. jag kollar vanligtvis runt omkring och anser att jag har en bra sikt framåt.

Anledningen till dålig hastighets anpassning och ”Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp”

situaiton 1

Den första felet jag gjorde var väldigt stor, jag hade lärt mig hoppa växlar på helt fel sätt (jag missförstod trafikläraren) istället för att få 3000 varv/min trodde jag att man skulle exempelvis hoppa från 3:an till 5:an efter att man når 1500 varv/min och 50km/h, detta skedde i en 50-väg som blev en 80-väg ca 300m efter att jag hade gått in i den.

situaiton 2

Den andra felet vad när jag skulle svänga höger från en landsväg (80km/h) till en smal/krokig väg. Felet som instruktören ansåg jag gjorde då var att jag sänkte hastigheten för mycket innan jag svängde. Det jag (praktiskt taget gjorde då ) var att sänka till 50 kmh/h en bit innan svängen (motorbromsade) och gå in i vägrenen, därefter sänkte jag till 15/20km/h innan jag svängde. under hela denna tid så var det ingen bil bakom mig.

situation 3

Denna misstag är vad instruktören påpekade flest gånger. Jag skulle svänga höger från en 50-väg, innan jag svängde så sänkte jag hastigheten till 10-15km/h dock så var det bilar bakom mig, märkvärdigt vis så var det en lastbil som kom väldigt nära bilen när jag bromsade.


Jag lärde mig hur man hoppar över växlar på rätt sätt, men hur långt innan en korsning ska man börja bromsa när man kör på en 80-väg ? eller vilken hastighet ska man ha när man svänger ifrån en 50-väg med trafik bakom sig? Hur bör man planera bättre för övergångställen och cyklister. Övriga tips skulle vara uppskattade.
Gäst 2021-05-06 21:45 ! Citera #
Hoppa växlar gör du först när du har nått maxhastigheten på vägen och inte innan dess.. tänk dig att du cyklar, det blir skitjobbigt att öka farten med för hög växel, samma för bilen, den drar mer bränsle om du kör med för hög växel när du accelererar.

Du får hindra och störa annan trafik, men inte i onödan, så försök att komma av så fort du kan utan att tappa placeringen i svängen.

vilken hastighet ska man ha när man svänger ifrån en 50-väg?
Hur långt är ett snöre?
Det beror på hur det ser ut, du ska lära dig att anpassa hastigheten till vad du har runtomkring dig. Ibland behöver man gå ner till 2:an men för det mesta funkar 3:an

Ta hjälp av en trafikskola istället så blir det billigare

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov