Start > Körkortsforum > Korsning, svänga höger

Korsning, svänga höger

Å 2021-05-05 02:29 ! Citera #
Jag ska svänga till höger i den här korsningen, men jag vill till den vänstra filen. När det är grönt för mig är det också grönt för trafik på motsatt sida, och det är en bil som ska köra in på samma väg som mig.

Får jag köra ut direkt till den vänstra filen? Ska den motsatta bilen vänta på mig? Eller måste jag köra till den högra filen och sedan byta fil?

https://www.google.com/maps/@59.4229322,17.9457221,3a,75y,144.87h,93.04t/data=!3m6!1e1!3m4!1sCsWmYFf2ErfMyINZkhQaBQ!2e0!7i16384!8i8192
Gäst 2021-05-05 07:34 ! Citera #
Jag sväng till höger tillfälligt först sedan Sväng
Gäst. 2021-05-05 10:07 ! Citera #
Du kan välja vänstra direkt. om du vill.

Den mötande bilen som ska vänster har väjningsplikt mot dig.
Kall potatis 2021-05-06 19:12 ! Citera #
Ska du svänga höger så ska du ligga i höger fil och även om motsatta trafik ska in på din väg när du ska svänga höger så har dem svängningsregel mot dig, ska du svänga vänster så ligg på vänstra filen och om motsatta trafik ska svänga in på samma väg så ska du vänta på dem först.
Kall potatis 2021-05-06 19:15 ! Citera #
Pilarna på vägen visar att om du ska ligger på hlger fil får du endast svänga höger,medans den vänstra filen får man antigen åka rakt fram eller vänster,du får inte svänga höger om du ligger på vänstra filen.
Gäst 2021-05-06 20:02 ! Citera #
Körfältsval, ok att ta vänstra filen om du tar ut svängen. Väljer du högra filen ska du ju ligga så nära kanten som möjligt. Vid trafikljuset till vänster om dig kan de endast köra rakt fram och vänster. Mötande som ska svänga vänster ska vänta på dig.
Björn He 2021-05-16 20:39 ! Citera #
I den här korsningen är det såvitt jag vet inte tillåtet att svänga åt höger från det vänstra körfältet, med hänsyn till körfältspilarna som anger höger som påbjuden körriktning för höger körfält och rakt fram eller vänster som påbjuden körriktning för vänster körfält.

Vad gäller väjningsplikt i korsningar så är det ALLTID vänstersvängande som har väjningsplikt mot mötande trafik, eftersom vänstersvängande korsar mötande trafiks sida av vägen; när man svänger åt vänster så roterar man ju sin egen kurs 90 grader och därigenom har man ju mötande trafik snett till höger framför sig, och alltså har man väjningsplikt mot mötande trafik enligt högerregeln (eller svängningsregeln som kanske de flesta säger).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo