Start > Körkortsforum > I Vilken ordning???

I Vilken ordning???

Jaz 2021-05-04 08:53 ! Citera #
Hej!

Något konstig och säkert självklar fråga :|

Jag har främst kört privat med en gammal volvo automat, som också haft en hel del problem med bla att läggs i handbroms osv.

Jag kommer köra upp med trafikverkets bil (ingen aning vilken, finns 3 olika) och undrar i vilken ”ordning” görs alla avslutsmoment så det blir korrekt och ”miljövänöigt”.

Parkera, stänga av motorn , dra i handbroms, dra ut nyckel?
Eller parkera, dra i handbroms sen stänga av motorn? Har behövt göra på olika sätt med bilen jag kör privat pga krångel med bilen. Vissa gånger går det ej att göra i samma ordning. Därav min förvirring av såna självklarheter!

Bävar inför sånt enkelt moment enbart pga att plötsligt köra en modern bil som kanske inte ens har en vanlig old school handbroms utan en knapp. Eller äe nyckelfri :lol:
F 2021-05-04 10:24 ! Citera #
Hmmm jag ska köra upp snart & jag har ingen aning (har också kört privat, dock med hyfsat modern bil :))... Är det ens av betydelse?
Om jag skulle chansa så är det nog bättre att stänga av motorn innan man lägger i handbromsen...
Gäst 2021-05-04 10:36 ! Citera #
Skulle säga parkera, trycka upp/ner P-knappen (tills den lyser) lyser även i display framför ratten att parkeringsbromsen är på. Sen stänga av bilen. Tryck på knapp till höger om ratten. Släppa koppling och broms.
Jaz 2021-05-04 11:04 ! Citera #
Tack för svar!

Man kan tycka att det inte är av betydelse men jag minns att båda trafiklärarna påpekade detta när vi kört klart för dagen. Minns dock inte riktigr vad som sas :cry:

Så det är nog lika bra att ta reda på tänkte jag, eftersom ”miljövänligt” är av så stor vikt numera att man kan bli kuggad för såna tabbar!
Gäst 2021-05-04 19:40 ! Citera #
Ingen förrättare som kommer bry sig i vilken ordning du gör det där när ni har kommit tillbaka till trafikverket. Har du klarat uppkörningen så kommer inte detta påverka. Sen är det ju ny bil för dig och svårt att veta exakt hur du gör. Själv frågade jag bara om jag skulle trycka på p-knappen. Även hur jag startade bilen. :) Inga problem. Blev godkänd för att jag kunde köra bil. Kom ihåg du får fråga. :) De är människor inga terminators som du kör med.
Gäst 2021-05-06 21:53 ! Citera #
Det är inget dom bryr sig om, miljö är en liten del av provet och då kollar dom så man har rätt växel till hastigheten man kör i och att man inte gör onödiga stopp utan kör med bra planering

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest