Start > Körkortsforum > Högerregeln - jag har företräd…

Högerregeln - jag har företräde

Klas 2021-05-03 14:51 ! Citera #
Jag tycker jag är bra på högerregeln när det är jag som ska väja - men jag tycker det är svårt omvänt så att säga dvs. jag fattar inte alltid att det är jag som har företräde - förväxlar det ofta med svängningsregel...tex i en T-korsning, att när jag kommer fram gäller högerregel men det är bilen på min vänstra sida som ska stanna för mig (eftersom jag är på den bilens högra sida).
Någon annan som känner samma sak? Tips på hur man kan bli bättre på detta?
Ak 2021-05-03 15:43 ! Citera #
Kommer du till en korsning utan skyltar och du vet att det är högerregeln så tänk bara omvänt, är bilen på din vänstra sida så har du företräde :)
Björn He 2021-06-09 22:15 ! Citera #
Det är nog inte absolut rätt att tänka vid en korsning med högerregeln ”Jag har förkörsrätt eftersom det är jag som kommer högerifrån”. När flera fordons kurser skär varann så har fordonsförare väjningsplikt mot fordonstrafik högerifrån, utom vid vissa undantag då EJ högerregeln gäller, men såvitt jag vet så innebär högerregeln endast att fordon måste väja för att ge fordonstrafik högerifrån företräde och fri väg, och EJ att fordonstrafik högerifrån har ”förkörsrätt”. Sen innebär högerregeln såvitt jag vet EJ att man har absolut väjningsplikt mot fordonstrafik från höger, för fordon som kommer högerifrån har ju själva väjningsplikt mot korsande trafik från DERAS högra sida, och OM ett fordon närmar sig både högerifrån och vänsterifrån samtidigt så måste man såvitt jag vet väja för att ge BÅDA fordonen företräde; man kan ju inte köra halvvägs in på den korsande vägen och lämna företräde åt enbart fordonstrafik från höger eftersom man då onödigtvis blockerar körvägen för fordonstrafiken vänsterifrån, som är förbjudet enligt blockeringsregeln.

Nån snubbe har skrivit på nåt forum att ”det är ett jättegrovt nybörjarfel att inte titta åt vänster i korsningar där högerregeln gäller och om man kör ut på en gatukorsning utan att titta åt vänster på uppkörningen så blir man kuggad”; man får tydligen lära sig på trafikskolan att man skall titta åt vänster trots att fordon vänsterifrån måste ge en som kommer högerifrån företräde, tydligen i syfte att försöka uppmärksamma huruvida eventuella fordon vänsterifrån ämnar ge en som kommer högerifrån företräde eller inte, och om inte fordonet från vänster ämnar ge en företräde så måste en själv stanna upp och släppa förbi honom om det är nödvändigt för att undvika risk för olycka, och har då alltså EJ rätt att fortsätta köra eftersom man är skyldig - ÄVEN i en trafiksituation där andra trafikanter har väjningsplikt - att iaktta den omsorg och varsamhet som är erforderlig med hänsyn till omständigheterna för att undvika trafikolyckor.
^Trafikskolelärarna brukar väl oftast säga att ”i trafiken har man ALDRIG några rättigheter utan man har BARA skyldigheter”. Att den som har väjningsplikt måste ge en företräde betyder EJ att en själv har rätt att ha företräde; företräde är INGEN rättighet utan det måste ges.

Men å andra sidan har jag fått läsa nånstans att det inte verkar vara absolut obligatoriskt att titta åt vänster i korsningar där det är högerregeln, för huruvida en som kommer högerifrån tittar åt vänster eller ej har normalt mycket liten betydelse. Liksom, när det är högerregeln så kan man såvitt jag uppfattat det bara åka direkt ut högerifrån, och om man då kolliderar med något fordon som kommer från vänster så är det HAN som är vållande eftersom inte han stannat i tid för att ge en som kommer högerifrån företräde trots att den som har väjningsplikt enligt högerregeln måste göra så enligt lag, för det framgår väl av väjningspliktsregeln, att en trafikant som har väjningsplikt ”får fortsätta ENDAST om ingen risk för fara eller hinder för korsande trafik uppstår”.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 20:23
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor