Start > Körkortsforum > Parkering

Parkering

Gäst 2010-06-08 19:58 ! Citera #
En fråga angående uppkörningen. Man ska ju klara av allt galant egentligen men jag undrar; brukar handledarna säga exempelvis ”Parkera på den där platsen” eller ”Parkera någonstans här”? För jag tänker att när man kör själv får man ju välja den plats man tycker är mest lämplig så rimligtvis borde man få göra detsamma vid uppkörningen. Tycker nämligen det är mycket lättare att parkera till vänster än till höger på parkeringen så det är bra att veta hur mycket jag ska öva på högerparkeringen. ;) Tacksam för svar!
tisslan 2010-06-11 11:05 ! Citera #
Hej på dej! Jag hade testuppkörning igår och han sa att provledaren kan säga antingen ”parkera någonstans”, ”gör en back-/fick-parkering på valfri” eller ”gör en (back-/fick-valfri) parkering här” beroende på vilken egenskap i din körning han vill se. Manövrering eller planering eller vad det nu kan vara. Han sa oxå att det är viktigt att men väljer det miljövänligaste alternativet vid vändning, tex ska man (tydligen) alltid vända med u-sväng när det är möjligt, vill dom se en specifik vändning så säger dom till. Jag fick bannor för att jag gjorde en backvändning i fyrvägskorsning... :o :?

Lycka till på din uppkörning! 8-)
Gäst 2010-06-13 19:49 ! Citera #
Tack för svaret! Det verkar helt enkelt som det gäller att vara relativt säker på det mesta och ha turen på sin sida... och vara miljövänlig. Det skulle ju kännas surt att missa körkortet på grund av miljöaspekten (även om det är väldigt viktigt), men det gäller väl att inte bromsa för mycket, köra på hög växel och planera körning bra. Lycka till du med!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 19:43
1
I dag 18:18
1
I dag 14:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor