Start > Körkortsforum > Några frågor

Några frågor

T 2021-04-26 21:05 ! Citera #
Hej! Jag har uppkörning snart och har några saker jag funderar på!

När jag kör rakt (inget filbyte) på exempelvis en motorväg, ”räcker” det med att jag kollar den inre backspegeln lite då och då eller ska man kolla dem yttre också?

Låt säga att jag har en vänstersväng och det finns två filer i min körriktning, vilken fil väljer jag, vänster eller höger?

Hur ska jag tänka gällande uppsikten när jag backar (fickparkering, backparkering och backning runt hörn)? När jag fickparkerar brukar jag mest kolla i bakrutan och högerbackspegel, och i mitten av parkeringen stannar jag och kollar så att jag inte har någon på vägen framför i framrutan. Är det här rätt? vad gäller vid andra typer av backningar?
Mandis 2021-04-26 21:11 ! Citera #
Jag garanterar dig att dom uppskattar att du kollar i speglarna även om det ”inte spelar någon roll”. Mycket bättre att vara på den säkrare sidan och kolla, för det kan komma fara längst vägen, även på sidan av bilen. Ha alltid en rörlig blick, oavsett om du tycker det behövs eller ej :)
Mandis 2021-04-26 21:13 ! Citera #
När det kommer till vilken fil du ska ligga i, kolla alltid skyltarna! Om både höger och vänster går åt samma riktning välj då det högra. Det högra körfältet är grundplaceringen!
Gäst 2021-04-26 22:25 ! Citera #
Om du kör på en väg med två filer och ska svänga vänster, så välj vänster, om det inte är så att båda filerna (alltså även högerfilen) passar för ändamålet. Läs alltid skyltarna och planera långsiktigt, högerfilen är grundplacering men vet man med sig att vänster är korrekt för slutdestination så finns det grund för att köra där istället
Gäst 2021-05-04 01:47 ! Citera #
Du ska kolla runt åt alla håll vid all backning. Alltid. Inklusive fickparkering.

Och du ska kolla i alla backspeglar.

Du kommer att kunna det här reflexmässigt i slutändan, så det är mycket lättare då att lära sig rätt från början än att träna om när man lagt sig till med en dålig vana.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor