Start > Körkortsforum > Hur gör man vid fyrvägskorsnin…

Hur gör man vid fyrvägskorsning

LK99 2021-04-22 13:56 ! Citera #
Vid en fyrvägskorsning står det bilar som väntar på att köra ut ifrån varje håll. Vilka bilar ska man ägna speciell uppmärksamhet åt? på bilden är det en buss som håller på att ut och det står en bil gömd bredvid den. Så dem två är solklara, någon annan bil? den åt höger ska rakt fram, alltså samma håll jag ska åt.
dasds 2021-04-22 20:26 ! Citera #
Vilkenbild?
Björn He 2021-04-23 13:46 ! Citera #
Det beror på de aktuella omständigheterna. Om det nu är högerregeln i en fyrvägskorsning så anser jag att man skall stanna för att ge både fordonstrafik högerifrån och vänsterifrån företräde och fri väg, om nu ett fordon närmar sig korsningen både högerifrån och vänsterifrån samtidigt; man skall EJ stanna halvvägs inne i korsningen för att ge enbart fordonet högerifrån företräde eftersom man då onödigtvis blockerar körvägen för trafiken vänsterifrån och det är förbjudet enligt blockeringsregeln.

Sen om ett fordon närmar sig från den korsande vägen till höger samtidigt som man själv möter något fordon i motsatt körriktning, då anser jag att man ej har väjningsplikt mot fordonet som närmar sig högerifrån, även om man har väjningsplikt mot det enligt högerregeln - men det fordonet har ju själv väjningsplikt mot trafik från sin egen högra sida och han får ju inte stanna halvvägs inne i korsningen för att lämna företräde åt enbart fordonet högerifrån utan om han har korsande trafik från både vänster och höger så har man väjningsplikt mot BÅDA.
Tompa 2021-04-23 20:53 ! Citera #
Den som stannat först, åker först.

Låter som avancerad kärnfysik, föregående svaret :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov