Start > Körkortsforum > Trafikverkets bil

Trafikverkets bil

Anonym 2021-04-21 13:52 ! Citera #
Hej!! Jag har nyligen kuggat min första uppkörning och den tiden som jag fick är i juni med trafikskolans bil. Jag känner mig redo att köra upp innan eftersom jag vet vad jag kuggade på så jag har funderat på om det är värt att låna Trafikverkets bil istället. Det hade ju iofs varit skönt att få köra upp i en bil man kört med innan men man ska ju som sagt kunna köra vilken bil som helst när man har körkort!

Trafikskolans bil är en ny VW Golf, Trafikverket här kör med VW passat diesel. Någon som vet om det är stor skillnad i bilarna?
gäst 2021-04-21 14:18 ! Citera #
Tips, kör med trafikskolans bil som du har övat med. Ger dig mer fördelar
Mig 2021-04-21 14:20 ! Citera #
Lär vara rätt lika, möjligen är dieseln svårare att få motorstopp med.
Gäst 2021-04-21 15:31 ! Citera #
Alla bilar är olika, du ger dig själv mycket större chans att klara det om du kör med en bil du kan. Köra med trafikverkets bil är väl snarare en nödvändighet för de flesta som inte pungar ut 30k via trafikskola. Finns ju liksom inga andra alternativ än att låna trafikverkets bil då. :) Kan säga såhär, du är jävligt nervös och sätter dig i en helt okänd bil. Alla reglage och knappar sitter på nya ställen. Du lyckas knappt ställa in stolen. Detta påverkar dig negativt hur bra du än kör hemma med din bil. Det är tyvärr en risk som vi alla måste ta. Det var ju trevligare förr när man kunde köra upp i sin privata bil utan bekymmer. Själv så körde jag upp 2 gånger med trafikverkets bilar. Passat och sedan v60. Det var lite rymdskepp när man klev in i en 20 år modernare bil än den man har hemma. Efter ett tag dock så fick jag in känslan för bilen och tyckte att den var mycket skönare att köra än den gamla bilen vi har hemma. Men det går ju inte på 1 sekund så det finns risk för att man gör misstag i början. :)
Gäst 2021-04-21 21:38 ! Citera #
gäst 2021-04-21
Tips, kör med trafikskolans bil som du har övat med. Ger dig mer fördelar
Detta kan vara en nackdel!! Det kan ses som att de tycker du kan denna bil in och utantill och därefter ha mindre förståelse för misstag.

Trafikverkets VW golf är lätta att köra.
Nackdel? 2021-04-22 09:03 ! Citera #
Hur kan det vara en nackdel att genomföra provet med den bilen som man är beväm med?
Och varför skulle bedömningen anpassas efter vilken bil som används?

Förarprovaren är nog även han mer bekväm med att provet genomförs med den bil som aspiranten ”kan”.
Detta minskar risken för enkla fel, som i sammanhanget kan vara till aspirantens nackdel.

Provet går inte ut på att man ska misslyckas.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest