Start > Körkortsforum > Redo eller inte uppkörning

Redo eller inte uppkörning

Vera25 2021-04-21 12:30 ! Citera #
Jag har uppkörning snart, och känner mig inte säker på om jag ska lita på min skola som gör bedömningen att jag är redo för det? Eller om jag ska sluta va osäker på mig själv OM jag verkligen är redo detta. Jag har enbart kört med en skola är uppe i snart 40 lektioner med dom. Har ingen att övningsköra med hemma heller, pga ingen i har körkort.

Jag har jobbat och sparat ihop sen dag ett efter gymnasiet för att kunna göra detta som alltid vart ett mål för mig. jag har också ett barn i förskoleåldern vilket också är en anledning till att jag vill underlätta för mig själv och min dotter, med det sagt så behöver jag räkna på varje krona om jag ska fortsätta eller ta paus för spara upp lite till.

Efter varje lektion får jag kritik på att jag är för osäker eller ”stressad” i trafiken, trots att jag faktiskt inte känner mig stressad.

Ett Exempel på en av flera situationer: påpekar han att min avsökning innan korsning med bra sikt ska börja mycket tidigare för att jag inte ska behöva sakta ner, då gör jag det varje gång därefter! Men då uppfattas det som att jag missat det helt! Ska jag berätta allt jag gör o tänker hela tiden?

Och vid väjningsplikter med mer än en korsning VILL jag (trots att jag vet att jag ej behöver) kolla båda hållen pga jag vet många kör bara rakt ut trots väjningsplikten de har mot mig. Som ny ”förare” tänker jag att det är alltid bra ta extra koll då jag inte är lika tränad inför överraskande moment som en rutinerad förare är. I teorin står de ju att anpassa alltid hastigheten efter din riskbedömning. Men gör jag det så anser dom jag alltid är osäker och kan ingenting.

Exempel nr 2: i stad, en huvudled tättparkerat på båda sidorna av gatan 40/km i mitt huvud vid den tiden på dagen då det förekommer mycket aktivitet så enl min riskbedömning så går det emot mitt ”förnuft” att köra 40 bara för att de är tillåtet, utan jag saktar ner, men då säger läraren till mig att öka och hålla 40, ”visa” vem som ska först rakt fram gentemot andra anslutande till den gatan. Vad händer? Någon öppnar sin bildörr rakt framför mig. läraren och jag måste snabbt bromsa! ( vet inte ens vem som hann trycka först längre)

Och jag får höra att jag då börjat göra massa nybörjarfel nu.

Deras kritik efter varje lektion gör mig mer förvirrad, för det går emot det jag tror är rätt tolkat av teorin och deras kritik. Nu när det börjar närma sig uppkörningen hade jag förväntat mig något av dom här två sakerna, att antingen peppa upp mig och få veta vad som har förbättrats och att de tror på mig att jag klarar det!

Eller utefter deras kritik från VARJE lektion ge åtminstone en rekommendation att jag bör skjuta på uppkörningen och förbättras.


När jag frågar dom om de tycker jag skjuta upp säger dom absolut inte.

När jag avslutat varje lektion får jag bara höra jag är osäker,stressad, ingen koll. Och att mina fel är ”nybörjarfel”

Hur ska jag tänka i den här situationen? Om det är så illa som man kan tolka det är det inte bara bortkastade pengar då på en uppkörning?
:o
Gäst 2021-04-21 13:14 ! Citera #
Lita på din egen magkänsla! Känner du dig redo? Om du kommer till uppkörningen osäker och inte känner dig redo så kommer du garanterat kugga pga att du utstrålar en känsla av osäkerhet. Känner du dig säker på att du är redo så kommer du visa att du är säker i trafiken. Trafiklärarnas jobb är att vara lite extra hårda så att du kan bli riktigt bra!!
Går inte att svara på 2021-04-21 13:35 ! Citera #
Detta kan inte vi svara på då vi inte vet hur du har betat av de olika moment som trafikskolan lägger upp utbildningen efter.

Är alla delmoment godkända, och har du gjort en provuppkörning?

Har du kört 40x40 minuter, eller 40x60 minuter - stor skillnad.
Gäst 2021-04-21 13:36 ! Citera #
Det är såklart bara du som kan avgöra om du faktiskt känner dig redo. Att få mixade signaler från körläraren förstår jag blir förvirrande och kanske tär på dig lite, särskilt om man inte kan köra något privat för att känna hur det känns när du inte kör under deras ögon. Har du kört med en och samma lärare alla lektionerna? Jag hade rekommenderat att ta någon lektion med en annan eller kanske en annan körskola bara för att testa, då tror jag att du själv kan bedöma bättre om det är lektionerna och lärarens ord som får dig att tvivla eller om det stämmer.

Särskilt nu när det är långa väntetider osv vill man ju inte köra upp utan att känna sig säker. Sen vet man aldrig hur man är under själva uppkörningen med nerver osv, men det är viktigt att man går in med en säkerhet att man kan köra, inte bara för att klara uppkörningen utan för att köra själv sen.

Tro på dig själv, för eller senare har du körkortet!
Gäst 2021-04-21 15:40 ! Citera #
Surt läge, 40 lektioner låter ju som rätt mycket. Men då har du alltså inte kört privat utan endast 40 lektioner tid i en bil. :o Det mesta som du pratar om kommer ju med tiden. Köra mycket bil så faller de flesta bitarna på plats när man har grunden med sig så att säga. Själv körde jag nog 800 mil privat. Körde varje gång vi skulle åka någonstans. Fick en fet körvana helt enkelt. Inga trafiklektioner dock. ;)
Gäst 2021-04-21 16:44 ! Citera #
”Endast” 40 lektioner?
Jag hade långt färre än så, och även det utan privat körning.

Det gick alldeles utmärkt det med.
gäst 2021-04-21 23:07 ! Citera #
Tryck testo, det kommer att hjälpa.
Björn He 2021-04-22 00:36 ! Citera #
Man bör ju känna sig redo för uppkörning om man bara lärt sig att behärska grunderna för körning. Man skall ju kunna manövrera bilen på ett korrekt sätt så att man kan styra den rätt, visa avsökningsrutiner i speglar och döda vinkeln när man skall svänga eller annars flytta fordonets placering i sidled, ha uppsikt åt höger och vänster när man närmar sig korsningar där man har väjningsplikt, m.m..
Gäst 2021-04-22 01:02 ! Citera #
Byt körskola/lärare. Hade exakt samma problematik.

Insåg det försent, läraren dödade mitt självförtroende då han hela tiden upptäckte nya saker att kritisera och kunde inte lära ut på ett sätt jag kände mig bekväm med.

Du kan köra, ser enbart ut som att de som ska hjälpa dig får dig att tvivla på din körförmåga.

Körde också enbart körskola. Läs heller inte in för mycket av alla som säger ”du ska känna dig redo etc”.

Är ju individuellt och jag kände mig inte fullt redo (tänker att man aldrig gör det).

Stort lycka till!
Pedagogik 2021-04-22 08:58 ! Citera #
Har du pratat med läraren om hur du själv vill att utbildningen läggs upp?
Om du inte har sagt att du är obekväm med mtodiken, så vet inte läraren detta.
Många pushas framåt av att få fortlöpande kritik - och förbättras genom detta.
Andra vill lära sig genom att utföra momenten själv på egen hand först, och sedan få en bedömning på det som gick mindre bra.

Det är du som är eleven och uppdragsgivaren, säger du ingenting så kör läraren på med det han själv är mest bekväm med.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest