Jag har uppkörning snart, och känner mig inte säker på om jag ska lita på min skola som gör bedömningen att jag är redo för det? Eller om jag ska sluta va osäker på mig själv OM jag verkligen är redo detta. Jag har enbart kört med en skola är uppe i snart 40 lektioner med dom. Har ingen att övningsköra med hemma heller, pga ingen i har körkort.
Jag har jobbat och sparat ihop sen dag ett efter gymnasiet för att kunna göra detta som alltid vart ett mål för mig. jag har också ett barn i förskoleåldern vilket också är en anledning till att jag vill underlätta för mig själv och min dotter, med det sagt så behöver jag räkna på varje krona om jag ska fortsätta eller ta paus för spara upp lite till.
Efter varje lektion får jag kritik på att jag är för osäker eller ”stressad” i trafiken, trots att jag faktiskt inte känner mig stressad.
Ett Exempel på en av flera situationer: påpekar han att min avsökning innan korsning med bra sikt ska börja mycket tidigare för att jag inte ska behöva sakta ner, då gör jag det varje gång därefter! Men då uppfattas det som att jag missat det helt! Ska jag berätta allt jag gör o tänker hela tiden?
Och vid väjningsplikter med mer än en korsning VILL jag (trots att jag vet att jag ej behöver) kolla båda hållen pga jag vet många kör bara rakt ut trots väjningsplikten de har mot mig. Som ny ”förare” tänker jag att det är alltid bra ta extra koll då jag inte är lika tränad inför överraskande moment som en rutinerad förare är. I teorin står de ju att anpassa alltid hastigheten efter din riskbedömning. Men gör jag det så anser dom jag alltid är osäker och kan ingenting.
Exempel nr 2: i stad, en huvudled tättparkerat på båda sidorna av gatan 40/km i mitt huvud vid den tiden på dagen då det förekommer mycket aktivitet så enl min riskbedömning så går det emot mitt ”förnuft” att köra 40 bara för att de är tillåtet, utan jag saktar ner, men då säger läraren till mig att öka och hålla 40, ”visa” vem som ska först rakt fram gentemot andra anslutande till den gatan. Vad händer? Någon öppnar sin bildörr rakt framför mig. läraren och jag måste snabbt bromsa! ( vet inte ens vem som hann trycka först längre)
Och jag får höra att jag då börjat göra massa nybörjarfel nu.
Deras kritik efter varje lektion gör mig mer förvirrad, för det går emot det jag tror är rätt tolkat av teorin och deras kritik. Nu när det börjar närma sig uppkörningen hade jag förväntat mig något av dom här två sakerna, att antingen peppa upp mig och få veta vad som har förbättrats och att de tror på mig att jag klarar det!
Eller utefter deras kritik från VARJE lektion ge åtminstone en rekommendation att jag bör skjuta på uppkörningen och förbättras.
När jag frågar dom om de tycker jag skjuta upp säger dom absolut inte.
När jag avslutat varje lektion får jag bara höra jag är osäker,stressad, ingen koll. Och att mina fel är ”nybörjarfel”
Hur ska jag tänka i den här situationen? Om det är så illa som man kan tolka det är det inte bara bortkastade pengar då på en uppkörning?