Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörning

Kuggat uppkörning

Anonym 2021-04-20 16:25 ! Citera #
Kan jag få tips på vad med jag ska träna på efter jag kuggade min uppkörning

Grundorsak till underkännandet:

Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
* Förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp
Detta får konsekvenser på:
Miljömedveten körning
Din körning visar brister i att:
* Köra fordonet med god planering och framförhållning
Trafikregler
Din körning visar brister i att:
* Tillämpa de regler som gäller för körning med fordon
Trafiksäkerhet och beteende
Din körning visar brister i att:
* Visa god uppmärksamhet
* Samspela med andra trafikanter
* Anpassa placeringen efter de omständigheter som råder
* Anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder
* Köra med tillräckliga säkerhetsmarginaler
* Identifiera risker i olika trafiksituationer och trafikmiljöer

Brister har visat sig i följande situationer:
* Gatukorsning
* Sväng från landsväg
* Säkerhetskontroll
Ingripande har förekommit
Gäst 2021-04-21 08:50 ! Citera #
Det verkar som att du kanske gjort uppkörningen när du inte var fullt redo med tanke på hur många brister det fanns i körningen. Grundorsaken var ju ”förutse och bedöma konsekvenser av olika händelseförlopp”, alltså behöver du träna på att tidigt upptäcka en trafiksituation och veta hur din och andras körning påverkar den och vad konsekvenserna blir.

Om jag skulle se alla bristerna tillsammans så skulle jag anta detta:
Du behöver träna på en planerad körning, att lyfta blicken och kolla långt fram och se vad som händer mer framåt (köra fordonet med god planering & förutse och bedöma konsekvenser). Ex. om du närmar dig en korsning fullt med bilar så kan det vara bra att släppa på gasen i tid, börja växla ner och se efter hur bilarna tänkt åka (samspela). Plugga mer på trafikregler, högerregeln, vem som har väjningsplikt, osv. (Tillämpa de regler som gäller för körning). Träna på att se vad för risker som finns i en viss situation, ser du en grupp barn som är ute och nära din bil så kan det vara bra att slänga en blick på dem då och då, släppa gasen och vara bromsberedd. För tänk om ett av barnen springer ut i vägen? Det gäller att tänka vad som kan hända i en viss situation och hur du ska agera om det skulle hända, och vara förberedd (Identifiera risker i olika trafiksituationer). Sen så blev du underkänd på att anpassa hastighet, kanske körde du en regnig dag och inte anpassat hastigheten efter väglag? Eller så körde du för snabbt när det fanns flera faror runt omkring dig så att du inte skulle hinna bromsa?

Lycka till på nästa uppkörning och träna träna träna !!! Jag klarade mig på min andra uppkörning efter kugg på första :)
Gäst 2021-04-21 13:37 ! Citera #
Helt omöjligt för oss att svara på då det gick så illa att ingripande har behövts.
Vi vet ingenting om situationen.

Men du är inte färdigutbildad, det vet vi.
Gäst 2021-04-21 15:34 ! Citera #
Smartaste är att fråga inspektören direkt istället för att gå efter ett papper. Där kan de ju kryssa i vad fan som helst. Jag fick själv massa punkter icke godkända fast jag körde sedan upp utan anmärkningar några dagar senare. Så ja bästa är att fråga inspektören vad man behöver träna på. Skulle nog säga att det bästa tipset är att helt enkelt köra mer bil.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo